Rapporter om sega fiberuppkopplingar har de senaste veckorna kommit in från både Trosa, Vagnhärad och Västerljung. Så ska det inte vara – huvudpoängen med fiber är att väldigt många ska kunna surfa väldigt snabbt.
"Om jag betalar för champagne vill jag inte ha sodastreamat vatten", kommenterar en Trosabo på Facebook.
Det är i första hand sin tjänsteleverantör, som Bredbandsbolaget eller Viasat, man ska vända sig till om man har problem. Också kommunikationsoperatören Open Universe kan hjälpa till med felsökning.
Men även Trofi, som installerar och äger själva fibern, har nåtts av klagomål. Bolagets styrelseordförande Jonas Ivervall ser det som naturligt att både frågorna och synpunkterna blir fler när allt fler ansluts till nätet.
– Jag har inte fått bilden av att det skulle röra sig om ett generellt problem. Vi får 10-15 samtal om dagen nu om olika saker, och där är de enskilda klagomålen en bit. Det är även många frågor, säger han.
Mikael Karlström, som är engagerad i nätverket Bredbandarna, säger att han själv aldrig haft problem med sin fiberuppkoppling under de år han haft den. Men om det visar sig finnas generella problem med hastigheten är det upp till Trofi att ligga på Open Universe, anser han.
– Går det segt i Västerljung, exempelvis, så hävdar jag att problemet måste ligga någonstans mellan Västerljung och hubben i Trosa. Trofi har avtal med kommunikationsoperatören om att de ska sköta den biten.
Både Mikael Karlström och Jonas Ivervall ser det som positivt att intresset för fiberuppkoppling växer sig större och större. Tolv grävmaskiner är just nu ute och gräver i bland annat Hunga och i bostadskvarteren nedanför Bomans.