– Vi skulle ha rest med direktflyg från Neapel ikväll och blev ombokade först i morse. Nu kommer resan hem ta 26 timmar istället. Det blir en mellanlandning och övernattning i München idag. Imorgon flyger vi till Finland och därifrån till Sverige, sa Emilia Lindell, Trosabo och SN-medarbetare i lördags.
Enligt nyhetsbyrån TT har den pågående flygstrejken kostat SAS cirka 100–130 miljoner kronor per dag. I torsdags hade den orsakat över 2 550 inställda flyg, vilket påverkat över 270 000 passagerare.
SAS meddelade att de kunde boka om passagerarna på Emilias plan om det blev inställt. Samtidigt väntade flygbolaget in i det sista med att ställa in planet, något som gjort att resenärerna fick besked om hur de ska ta sig hem först samma dag.
– Det värsta har varit att inte få tydliga besked från SAS och att de väntade så länge med att ställa in. Vi visste att planet med största sannolikhet skulle ställas in, men eftersom de inte ställt in har vi inte kunnat göra någonting, säger hon.
I fredags kväll, bara 24 timmar innan resan, fick passagerarna besked om att planet hade ställts in och att de skulle bokas om till nya flyg. Morgonen efter visade det sig att SAS inte hade lyckats boka någon ny resa ännu. Genom kontakt med kundtjänst lyckades Emilia Lindells sällskap till sist bli ombokade men då till en resa som kommer ta 26 timmar.
– Det blir jobbigt, men det känns skönt att veta hur man kommer hem i alla fall.