Med målet att förbättra tillgängligheten och öka trafiksäkerheten planeras ombyggnationer för över 90 miljoner längs en sträcka på 7 kilometer av väg 218 mellan Augustendal i Trosa och infarten från E4 till Vagnhärad.
– Vägplanen är fastställd och vi håller nu på att ta fram bygghandlingar inför produktionen, säger Trafikverkets projektledare Magnus Persson som berättar att vägplanen vinner laga kraft i mitten av oktober.
– Om ingen överklagar den kommer arbetet påbörjas under nästa år och sedan räknar vi med två års byggtid, säger han.
Under 2017 åkte i genomsnitt 9 200 fordon per dygn på väg 218, varav 12 procent utgjorde tung trafik. En siffra Trafikverket räknar kommer öka till över 10 000 innan 2040.
Med fem busshållplatser som trafikeras av sex busslinjer har vägen mellan centrala Trosa och Vagnhärads station en särskilt viktig roll, för kollektivtrafiken som antas öka i takt med befolkningstillväxten och Ostlänksprojektet.
Men trafiksäkerheten och framkomligheten längs vägen har idag brister. Vägens 17 korsningar saknar i regel vänstersvängsfält vilket gör att epatraktorer och jordbruksfordon regelbundet skapar omkörningar i höga hastigheter. Mellan 2010 och 2022 rapporterades totalt 48 olyckor på vägen till polis- och sjukvårdsregistret. En siffrorna som ändå inte inkluderar de, enligt Trafikverket, anmärkningsvärt höga antalen viltolyckor.
– Jag tycker att man har hittat lösningar som känns väldigt genomarbetade. Det är viktigt för oss att väg 218 blir säker och framför allt att vi får säkra korsningar, säger Mats Gustafsson, kommunens samhällsbyggnadschef.
Om den nya vägplanen realiseras kommer fyra utfarter vid Augustendal stängas där en ny gång- och cykelväg anläggs samtidigt som busshållplatserna anpassas med passage över vägen. Även busshållplatserna vid Trosa lands kyrka byggs om med en ny gångpassage, liksom busshållplatserna vid korsning till väg 800.
Där anläggs en ny passage på västra sidan för oskyddade trafikanter, som ansluter till den befintliga gång- och cykelvägen.
Sträckan från väg 218 mot Torparvägen byggs om med vänstersvängsfält som breddas.
Korsningar till Kalkbruksvägen och Stationsvägen i Vagnhärad blir rondeller. Söder om järnvägsbron i Vagnhärad kommer vägen också breddas för att öka framkomligheten från Länsmansvägen med vänstersvängskörfält.
Även korsningen vid Åda Gård blir rondell och på norra sidan byggs en gångpassage över vägen där också nya busshållplatser placeras mitt emot varandra.
En lösning som medfört blandade känslor från Micahel Isoz som driver Åda gård.
– Vi har hållit på med projektet i över tio år, från början var tanken att ha två infartar till gården med vänstersväng men sedan ändrade man sig till en rondell, säger han.
Förutom att försvåra framkomligheten för jordbruksmaskiner och lastbilar som kör leveranser till gården behöver delar av golfbanan flyttas, liksom jordbruksmark.
– Man kan ha olika åsikter om lösningarna men vi tycker samtidigt att projektet för med sig väldigt mycket positivt, framför allt med tanke på viltstängslet som är jättebra för både djuren och trafikanterna, säger golfbanans vd Petter Isoz som ofta behövt kontakta kommunjägare när dovhjortar från familjens mark blivit påkörda.
Planen inkluderar ett fyra kilometer långt viltstängsel mellan Augustendal och infarten till Korslöt som kompletteras med andra lösningar, som speciella viltpassager och en bro där djuren ska kunna passera.