Med mÄlet att förbÀttra tillgÀngligheten och öka trafiksÀkerheten planeras ombyggnationer för över 90 miljoner lÀngs en strÀcka pÄ 7 kilometer av vÀg 218 mellan Augustendal i Trosa och infarten frÄn E4 till VagnhÀrad.
â VĂ€gplanen Ă€r faststĂ€lld och vi hĂ„ller nu pĂ„ att ta fram bygghandlingar inför produktionen, sĂ€ger Trafikverkets projektledare Magnus Persson som berĂ€ttar att vĂ€gplanen vinner laga kraft i mitten av oktober.
â Om ingen överklagar den kommer arbetet pĂ„börjas under nĂ€sta Ă„r och sedan rĂ€knar vi med tvĂ„ Ă„rs byggtid, sĂ€ger han.
Under 2017 Äkte i genomsnitt 9 200 fordon per dygn pÄ vÀg 218, varav 12 procent utgjorde tung trafik. En siffra Trafikverket rÀknar kommer öka till över 10 000 innan 2040.
Med fem busshÄllplatser som trafikeras av sex busslinjer har vÀgen mellan centrala Trosa och VagnhÀrads station en sÀrskilt viktig roll, för kollektivtrafiken som antas öka i takt med befolkningstillvÀxten och OstlÀnksprojektet.
Men trafiksÀkerheten och framkomligheten lÀngs vÀgen har idag brister. VÀgens 17 korsningar saknar i regel vÀnstersvÀngsfÀlt vilket gör att epatraktorer och jordbruksfordon regelbundet skapar omkörningar i höga hastigheter. Mellan 2010 och 2022 rapporterades totalt 48 olyckor pÄ vÀgen till polis- och sjukvÄrdsregistret. En siffrorna som ÀndÄ inte inkluderar de, enligt Trafikverket, anmÀrkningsvÀrt höga antalen viltolyckor.
â Jag tycker att man har hittat lösningar som kĂ€nns vĂ€ldigt genomarbetade. Det Ă€r viktigt för oss att vĂ€g 218 blir sĂ€ker och framför allt att vi fĂ„r sĂ€kra korsningar, sĂ€ger Mats Gustafsson, kommunens samhĂ€llsbyggnadschef.
Om den nya vĂ€gplanen realiseras kommer fyra utfarter vid Augustendal stĂ€ngas dĂ€r en ny gĂ„ng- och cykelvĂ€g anlĂ€ggs samtidigt som busshĂ„llplatserna anpassas med passage över vĂ€gen. Ăven busshĂ„llplatserna vid Trosa lands kyrka byggs om med en ny gĂ„ngpassage, liksom busshĂ„llplatserna vid korsning till vĂ€g 800.
DÀr anlÀggs en ny passage pÄ vÀstra sidan för oskyddade trafikanter, som ansluter till den befintliga gÄng- och cykelvÀgen.
StrÀckan frÄn vÀg 218 mot TorparvÀgen byggs om med vÀnstersvÀngsfÀlt som breddas.
Korsningar till KalkbruksvÀgen och StationsvÀgen i VagnhÀrad blir rondeller. Söder om jÀrnvÀgsbron i VagnhÀrad kommer vÀgen ocksÄ breddas för att öka framkomligheten frÄn LÀnsmansvÀgen med vÀnstersvÀngskörfÀlt.
Ăven korsningen vid Ă da GĂ„rd blir rondell och pĂ„ norra sidan byggs en gĂ„ngpassage över vĂ€gen dĂ€r ocksĂ„ nya busshĂ„llplatser placeras mitt emot varandra.
En lösning som medfört blandade kÀnslor frÄn Micahel Isoz som driver à da gÄrd.
â Vi har hĂ„llit pĂ„ med projektet i över tio Ă„r, frĂ„n början var tanken att ha tvĂ„ infartar till gĂ„rden med vĂ€nstersvĂ€ng men sedan Ă€ndrade man sig till en rondell, sĂ€ger han.
Förutom att försvÄra framkomligheten för jordbruksmaskiner och lastbilar som kör leveranser till gÄrden behöver delar av golfbanan flyttas, liksom jordbruksmark.
â Man kan ha olika Ă„sikter om lösningarna men vi tycker samtidigt att projektet för med sig vĂ€ldigt mycket positivt, framför allt med tanke pĂ„ viltstĂ€ngslet som Ă€r jĂ€ttebra för bĂ„de djuren och trafikanterna, sĂ€ger golfbanans vd Petter Isoz som ofta behövt kontakta kommunjĂ€gare nĂ€r dovhjortar frĂ„n familjens mark blivit pĂ„körda.
Planen inkluderar ett fyra kilometer lÄngt viltstÀngsel mellan Augustendal och infarten till Korslöt som kompletteras med andra lösningar, som speciella viltpassager och en bro dÀr djuren ska kunna passera.