Förbifarten når inte alla målen

När Trafikverket skickar ut kommunens största vägprojekt någonsin på ny remissrunda klarnar en sak allt mer – det lutar åt att man väljer det sydligaste vägalternativet för Förbifart Trosa. Samtidigt konstaterar Trafikverket att det inte går att nå alla uppsatta målen.

Förbifart_1.jpg

Förbifart_1.jpg

Foto:

Trosa2014-02-23 15:53

De fyra så kallade korridorer som Trafikverket utreder tillsammans med Trosa kommun startar alla på väg 218, i höjd med Bråtagatan, för att sedan mynna ut vid Västerljungsvägen nära Tureholms grindstugor.

Mycket vägs in; kultur- och naturvärden, påverkan på friluftsliv och geotekniska förutsättningar där sträckningen genom Hungaskogen är det som skiljer alternativen mest åt.

Inför samrådet verkar en sak ha klarnat – trafikplanerarna föredrar de södra vägförslagen. Alternativ Sydmitt och Syd är något bättre än de andra alternativen, heter det i rapporten. Alltså dragningen närmare Västra Fän, som har minst natur- och kulturmiljöåverkan. Men Linda Axelsson, planchef i Trosa kommun, är förtegen.

– Syftet nu är att titta på och utreda de olika alternativen. Många faktorer styr vad som är ett bra alternativ. Man kanske inte ska föregå en samrådsprocess med vad man föredrar, säger hon.

Trafikverket listar en mängd ambitiösa mål för vägprojektet, som främst handlar om att avlasta Smäckbron från trafik: trafiksäkerheten ska förbättras, restiden till västra Trosa ska minska och Trosa tätort ska kunna expandera.

Det sista är centralt. Prognosen pekar på att det byggs 700 nya bostäder i väster fram till år 2040. Då är vägbygget avgörande för att kommunen kan växa västerut.

Samtidigt slår Trafikverket fast att oavsett vilken dragning vägen får så kommer trafiken i centrala Trosa inte att minska, vilket är ett av projektmålen. Även målet att förbättra trafiksäkerheten kan bli svårt att nå, konstaterar verket.

– Det finns en ambition att nå alla målen. För att nå de så hjälper inte bara att bygga en förbifart, kanske vi måste göra en trafikreglering på Smäckbron längre fram, säger Linda Axelsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om