I snålblåsten vid Bråtagatan möter SN Naturskyddsföreningen Sörmlands ordförande, Karl-Axel Reimer, med föreningens nytillverkade plakat i hand.
Här, framför kommunens vajande flaggor och över fälten bort mot skidbacken, är tanken att sträckningen för vägprojektet Förbifart Trosa startar. Vägen ska gå över Hunga strövområde för att mynna ut vid Västerljungsvägen.
Naturskyddsföreningen är skarpt kritisk till vägprojektet som de kallar ett stort ingrepp i naturen.
– Jag är upprörd ända in i själen. Man bryter det oförstörda landskapet och bidrar till bullerstörningar. Här hör man inte lärkorna i dag, bullret är redan kraftigt som det är, säger Karl-Axel Reimer.
I slutet av februari kom föreningens krav på en folkomröstning. Responsen från politikerna var ljummen och därför vänder man sig nu direkt till Trosaborna med en namninsamling.
– Det här är ett vägval för Trosa. Många jag pratat med känner inte till vad som händer, processen är inte tillgängliggjord på ett transparant sätt.
Den bilden delar inte tjänstemännen fullt. Kommunens samhällsbyggnadschef Mats Gustafsson menar att frågan är tydligt belyst och han pekar på att förbifarten finns med i översiktsplanen från 2010 som antogs i politisk majoritet.
– Frågan är hanterad på ett demokratiskt sätt, och det har varit flera välbesökta samråd. Jag tror att gemene man känner till projektet, men möjligen inte i detalj.
Även Miljöpartiet kritiserar vägprojektet och vill skynda långsamt. I en motion till kommunfullmäktige kräver partiet att kommunledningen genast ser över trafiksituationen vid Smäckbron. Att förbifarten ska avlasta den ansträngda trafiksituationen vid Smäckbron - ett av de tyngre argumenten för projektet - är orimligt, skriver partiet.
– I samband med förbifarten behöver man göra åtgärder på det befintliga vägnätet. Sannolikt görs en del utformningsändringar vid Smäckgatan. Men vilka regleringar det rör sig om är för tidigt att säga, säger Mats Gustafsson.
För att kommunfullmäktige ska besluta om en folkomröstning krävs att tio procent av de röstberättigade skriver under namninsamlingen. I Trosas fall, strax under 1 000 namn.
– Jag tror vi klarar det. Vi kommer kampanja på flera sätt, bland annat via sociala medier. Vi tror att det är många Trosabor som inte vill ha en förbifart, säger Reimer.