Det var för drygt två år sedan som Trosa-paret anlitade företaget för fönsterputsning. Men någon bra putsning blev det inte, istället fann de flera av sina fönster och altandörrar förstörda, med både "stora och djupa repor" och "mängder av små ytliga repor". Detta enligt en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.
Enligt anmälaren hade företaget använt sig av en metallskrapa med rakblad och glasen blev så pass skadade att de behövdes bytas ut, vilket innebar en kostnad på över 67 000 kronor.
Paret klagade till bolaget som dock inte ville ta på sig ansvaret för skadorna. Paret gick därför vidare och anmälde dem till Arn.
Bolaget uppger att de inte orsakat skadorna, utan att de putsat fönstren som de brukar och använt rena redskap. Dock ska fönstren ha varit "väldigt smutsiga". De menar också att kunden själv ska ha putsat fönstren en gång och att de också borde ha putsats vid en byggstädning.
Arn bedömer dock utifrån de bilder de fått att skadorna måste ha uppkommit genom att något föremål dragits mot glasen. Huset var nytt och inga skador hade noterats under besiktningen. Om glas i ett sådant nytt hus hade varit repiga borde företaget rimligen ha reagerat och påtalat detta innan rengöringen, resonerar Arn.
Eftersom utredningen talar för att det är bolaget som orsakat skadorna, ligger det på bolaget att bevisa motsatsen – vilket nämnden inte tycker att de gjort. Företaget rekommenderas därför betala skadeståndet på dryga 67 000 kronor till paret.