– Tysta leken, jaaa!
Femåringarna på avdelningen Räven på Väsby förskola jublar och smyger snabbt in på ett led efter förskolläraren Denise Fernqvist. Under tystnad leder hon gruppen i kringelikrokar genom mossan och lämnar av barnen ett i taget på sin egen plats. Barnen sätter sig stilla.
Någon börjar tankfullt fingra lite i mossan. Minuterna går och det enda som hörs är stilla fågelkvitter och trafik på avstånd. Efter en stund samlar Denise upp gruppen igen. Tillsammans med kollegan Frida Milton skapar hon och barnen en ring.
– Vad hörde du när du satt?
Flera av barnen svarar att de har hört fåglarna, en del bara trafiken. Efter samlingen blir det fri lek och då märks det plötsligt att det är tolv femåringar med spring i benen och upptäckarlusta. Några hittar en eldplats där de låtsasgrillar, andra landar under en gran.
– Det är aldrig någon som inte har något att göra. Att vara i skogen fyller allt i läroplanen. Här kan de också bara vara, säger Frida.
Vi befinner oss på det som för barnen är "Mulleskogen", ungefär en halvtimmes promenad från Väsby förskola, dit avdelningen Räven går tio gånger varje termin. Förskollärarna Denise och Frida har gått Friluftsfrämjandets utbildning för Skogsmulle-verksamhet. Förutom stärkande lek i skogen, lär sig barnen om allemansrätten och "hitta vilse". Och gruppen har blivit entusiastiska skräpsamlare.
– Vi vill inte att djuren ska bli döda, förklarar Isabella Knoblach som lämnar över två flaskor som hon hittat.
Kompisen Tuva Melander kommer med en radio.
– Någon kanske har tappat den, tror hon.
– Eller så ville de dansa, skrattar Wilda Hasselqvist.
Hemma på Väsby förskola äter avdelningen Mullvaden sin lunch under stilla småprat. När lunchen är avslutad bäddar förskolläraren Leena Repo för vilan. Lugn musik spelas på låg volym och barnen lägger sig på sina platser.
– Vill du ha massage i dag, frågar Leena, som går runt till barnen ett i taget.
Oftast blir det ja. Och det finns mycket att välja på. Nallemassage på armarna, fotmassage eller en pizza bakad på ryggen.
Lugnet sänker sig. Någon gäspar, någon somnar direkt. Två flickor gör bulleri-bock på varandras ryggar. Beröringslekar är en stor del av att arbeta stressmedvetet, förklarar Leena.
– För att beröra måste man stanna upp. Barnen får också lära sig att respektera sina egna och andras gränser. Man måste alltid fråga först om den andra vill.
Leena har jobbat länge i barnomsorgen och tycker att det är stor skillnad att arbeta stressmedvetet.
– Det ger ett annat lugn. Som vuxen är det viktigt att vara medveten om vad man själv skapar och behålla lugnet även om situationen blir stressig, säger hon.
Rutinen för vilan skapar ett behov hos barnen av att koppla av, som gör att de snabbt kommer till ro, upplever hon.
– Barnen behöver raster för återhämtning, då blir inlärningen också bättre, säger Leena.
Personalen på storbarnsavdelningen Mullvaden och småbarnsavdelningen Bävern har gemensam fortbildning Stressmedveten förskola och alla arbetslag på
förskolan har personal som är utbildad i Skogsmulle. En gemensam utbildning för personalen gör att profilen stärks i det dagliga arbetet och präglar hela Väsby förskola, anser förskolechefen Ulrica Mårtensson Johansson. Det gäller att alla vuxna är medvetna om vad de har med sig.
I Mullvadens hall sitter en skylt med en överkorsad mobiltelefon.
– Vi vill få med föräldrarna, att de ska vara helt närvarande när de hämtar och lämnar sina barn. Både stressmedveten pedagogik och Skogsmulle handlar mycket om att vara här och nu, säger Ulrica Mårtensson Johansson,