Barn ska över 70-väg – pengar och riktlinjer hindrar säkerheten

Det är svårt att ta sig över Västerljungsvägen vid korsningen mot Hunga. Det saknas övergångsställe, korsningen är skymd och det är 70-sträcka. "Fler och fler barn flyttar till området och de börjar skolan nu, jag fattar inte att det inte är åtgärdat än", säger Lisbeth Wikström.

Farlig korsning till Hunga från väg 225

Foto: Lena Sellman

Trosa2024-08-15 20:33

Nyheten i korthet

  • Trafiksäkerheten vid väg 786 och korsningen mot Hunga kritiseras för att vara farlig och sakna övergångsställe. Området blir allt mer bebott och skolstarten närmar sig, vilket ökar riskerna.
  • Trosa kommun och Trafikverket har diskuterat säkerhetsåtgärder, inklusive en busshållplats och säker passage, sedan förra året. Trafikverket har hittills inte accepterat att kombinera dessa projekt.
  • En lösning förväntas inte förrän tidigast nästa år. En lösning kan vara att kommunen hjälper Trafikverket att finansiera projektet, som de har gjort med gång- och cykelvägar tidigare.

Hennes 10-åriga barnbarn Frank Landberg och hans lillasyster bor med föräldrarna på Emils backe, precis vid korsningen.

– Frank ska börja cykla till skolan snart men hans pappa måste följa med honom ner till vägen och se till att han kommer över säkert. Samma när han ska hem. Då måste han ringa så att de kan möta upp honom.

undefined
"Varför kan det inte bli 70-sträcka efter Hungakorsningen?", ifrågasätter Lisbeth Wikström som i veckan gick in på kommunkontoret och frågade om kommunen inte ska göra något för att göra korsningen säkrare.

Lisbeth Wikström påpekar att även för en vuxen är det inte helt lätt att ta sig över vägen.

– Nu börjar skolorna snart så det är brådis för att inte en olycka ska hända. Jag fattar inte vad som är problemet.

Trosa kommun vill också göra korsningen säkrare för övergång till den gång- och cykelväg som ligger på andra sidan vägen.

– Vi delar helt och hållet problembilden och har haft en dialog med Trafikverket, som ansvarar för den här vägen, om både en busshållplats och någon form av säker passage sedan förra året, säger Mats Gustafsson, samhällsbyggnadschef.

undefined
Mats Gustafsson, samhällsbyggnadschef i Trosa kommun håller med om att något måste göras.

Området både före, vid och efter Hunga kommer att bebyggas med fler bostäder framöver så antalet berörda kommer att öka.

Det finns ett beslut om att det ska byggas en busshållplats, däremot har Trafikverket hittills inte varit villiga att kombinera bygget av den med någon form av säker passage.

– Processen pågår men vi har olika uppfattningar om vad man kan och får göra, där man kanske kan säga att vi från kommunen är mer lösningsorienterade medan Trafikverket sitter fast i regelverk och formella krav, konstaterar Mats Gustafsson, som befarar att det inte kan bli någon säker övergång förrän tidigast nästa år.

undefined
Frank Landbergs föräldrar följer honom till vägen varje dag och kommer dit och möter upp när han är på väg hem igen. Det finns en igenvuxen stig i skogen in mot Trosa som föräldrarna överväger att låta barnen använda om inget görs.

Att det inte blir någon lösning i år håller Trafikverkets åtgärdsplanerare Angelina Karlsson med om. Däremot säger hon att frågan utreds internt just nu inför ett möte med kommunen och Region Sörmland i nästa vecka.

– Vi ska se om vi kan göra avsteg, för det handlar om riktlinjer, det är ingen lag.

Ett problem, förutom riktlinjerna, är kostnaden för byggandet av någon form av säker passage. Men Trosa kommun har tidigare samarbetat med Trafikverket genom att bidra med pengar till gång- och cykelvägar från Trosa till både Västerljung och Vagnhärad.

– Det är möjligt att det skulle kunna vara en lösning även här, men vi får se vad vi kommer fram till, säger Angelina Karlsson.

Karta: Hungakorsningen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!