På måndagen fattade regeringen beslut om den nya nationella planen för transportinfrastruktur. Planen avser perioden 2022-2033.
Vad gäller Ostlänken innehåller den få överraskningar. I planen – som totalt omfattar 881 miljarder kronor – slår nämligen regeringen fast att satsningen på nya stambanor fullföljs.
– Man kan väl säga att för Ostlänkens del innebär den nationella planen att regeringens besked är att lagt kort ligger. Det innebär att arbetet med att skapa Ostlänken kan fortsätta enligt plan och att redan investerade medel inte har kastats i sjön, säger Urban Granström (S), kommunalråd i Nyköping.
Daniel Portnoff är av samma uppfattning. Den nya nationella planen innebär att arbetet kan fortsätta – och öka takten, säger han.
– Det är mycket verkstad just nu och nu kan takten i arbetet öka, säger han.
Trosa kommun kommer att få ett helt nytt stationsområde i Vagnhärad, längs med Ostlänken. För en vecka sedan tog detta projekt ett stort steg framåt. Då kom nämligen kommunen och Trafikverket kom överens om vilken part som ska bekosta stationsområdet olika delar.
I Nyköping har arbetet med att skapa Nyköpings resecentrum kommit lite längre. På onsdag hålls en happening på Stora torget för att markera byggstarten.
– Ostlänken ska vara klar 2035 men vi hoppas och tror att trafiken ska vara i gång tidigare. Ostlänken byggs norrifrån så det borde inte vara omöjligt, säger Urban Granström.