Här sparkar valrörelsen igång – i buss och digitalt

Sju månader återstår innan höstens val. Redan nu har två sörmländska centerpartister startat deras digitala valrörelse, och de började på Östra hamnplan i Trosa.


Invigningen hölls på Östra hamnplan i Trosa och sändes samtidigt live på Facebook och Youtube.

Invigningen hölls på Östra hamnplan i Trosa och sändes samtidigt live på Facebook och Youtube.

Foto: Isak Dahl

Trosa2022-02-09 10:59

– Allting ska egentligen livesändas. Tanken är att "klöverbussen" ska ha sitt eget liv med egna konton på sociala medier, säger John Carlsson (C), kommunpolitiker och gruppledare för Centerpartiet i Trosa kommunfullmäktige. 

Inför nästa mandatperiod är han nominerad för att behålla de kommunala uppdragen. 

Men då kandiderar han även till regionfullmäktige och planerar därför en gemensam kampanjturné med Victoria Barrsäter, kommunpolitiker från Katrineholm och riksdagskandidat för Centerpartiet i Sörmland. 

Under tisdagen invigdes den för ändamålet införskaffade husbilen, ”klöverbussen”, genom ett event på Östra hamnplan i Trosa som även sändes liv på Facebook och Youtube.

– Idag så sparkar vi i gång valrörelsen. Nu kommer vi köra stenhårt fram till valet i september, säger John Carlsson (C).

undefined
"Klöverbussen" är utrustad med såpbubbelmaskin men under tisdagen var vädret inte det bästa.

På fredag går första etappen av den inledande kampanjen. Vilket blir en resa till Sörmländska microbryggerier som Stallarholmens brygghus och Mälardalen Brewing Company.

– Vår första kampanj handlar om just besöksnäring och livsmedelsproduktion. Vi tänker prata om paritets förslag om gårdsförsäljning och hur vi kan utveckla landsbygden och besöksnäringen i Sörmland, säger Victoria Barrsäter.

Infrastruktursatsningar hör även till partiets utvalda fokusfrågor. 

– Vi behöver binda ihop vårt län. Det är enkelt att resa till och från Sörmland men svårare att resa inom länet. Det här behöver vi förbättra, säger Victoria Barrsätet som även vill förflytta tunga transporter till sjöfart och ha flygplatser som driver på omställningen till hållbart flyg. 

undefined
Den första kampanjen för kandidaterna blir en ölresa genom Sörmland med besök på de flesta microbryggerier, malt- och humleproducenter.

Det var när hon engagerade sig i kampanjen för den då nedläggningshotade flygplatsen i Västerås som hon upptäckte styrkan med livesändningar på internet.  

– Det var precis innan pandemin hade brutit ut och vi behövde kunna prata med folk. Då hittade jag det här verktyget som jag stortrivdes med eftersom det är så snabbt, enkelt och direkt.

Den som vill kommer även kunna tävla om att få följa med på studiebesöken. 

Enligt Victoria Barrsäter utgår kampanjens strategi från två principer. 

 – Den ena heter ”Kör bara kör”. Det innebär att om vi kommer på en rolig idé så genomför vi den direkt. Den andra principen kallar vi för "roligaste vinner", därför har vi skaffat såpbubbelmaskin och gör en ölresa, säger hon. 

undefined
På plats fanns partikollegor och familjemedlemmar till kanditaterna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!