I juli skulle en 73-åring ta en flygtur tillsammans med en passagerare från Troslanda flygplats bana 12. Planet var ett enmotorigt DA 40 kompositflygplan, cirka åtta meter långt med en spännvidd på cirka tolv meter. 73 åringen, nybliven medlem i Trosa flygklubb, hade en total flygtid på 296 timmar varav fem timmar de senaste 90 dagarna. Efter en kortare demonstrationstur återvände piloten mot Troslanda för att landa.
Till Statens haverikommission (SHK) har 73-åringen uppgett att han ville sjunka med en brant glidbana för att flyga över den kraftledning som korsade finalen. Eftersom det bara var hans andra landning på Troslanda kände mannen "viss stress" över den branta inflygningen.
Vid landningen började planet studsa fem meter varpå piloten då försökte avbryta landningsförsöket genom att ge full gas. Men istället för att lyfta girade flygplanet, åkte av banan och ner i ett dike där det kolliderade med ett brunnslock i betong. Vittnen till händelsen rusade till med brandsläckare.
Ambulans och räddningstjänst larmades och anlände kort därpå. Nosstället slets loss, tillsammans med delar av propellern, medan flygplanskroppen, motorn, stabilisatorn, vingar samt stjärtparti fick strukturella skador som sprickor. Båda ombordvarande kunde dock oskadda ta sig ur planet.
I sin utredning konstaterar SHK att olyckan orsakades av att gaspådraget påbörjades för sent. Inflygningen var heller inte stabiliserad. Vidare var tröskeln till bana 12 inflyttad ca 100 meter eftersom vildsvin bökat upp jord på delar av gräsytan, vilket innebar en kortare landningsbana.
Tillsammans med kraftledningen och banans utformning utgjorde detta "stressfaktorer" som bidrog till olyckan.
Kommissionen rekommenderar nu Transportstyrelsen att överväga fler informationsinsatser till flygplatsinnehavare för att undvika liknande incidenter.
Michel Jansson är ordförande i Trosa flygklubb och talesperson för flygklubben.
– Jag är på tjänsteresa i USA och kan inte svara på frågor denna vecka, skriver han i ett sms till SN.