– Jag skulle säga att det är en ganska liten uppoffring vi gör. Om distansundervisning kan minska smittspridningen och rädda liv så gör jag det gärna, konstaterar Vilma Eklund.
Hon är elevrådsordförande på Tomtaklintskolan i Trosa, som har haft distansundervisning i varierande grad sedan jullovet. Just nu är niorna i skolan var tredje dag.
I en enkät som elevrådet gjorde nyligen svarade 26 av 230 elever på skolan att distansundervisningen har fungerat dåligt eller ganska dåligt. En majoritet är alltså ganska nöjda med att sköta skolarbetet hemifrån.
I debattspalterna och bland forskare pratas det mycket om "undervisningsskuld" och en oro för hur det ska gå i framtiden för de elever som växer upp under coronakrisen. Men det finns även fördelar med distansundervisningen, menar eleverna på Tomtaklint.
– Det är ju subjektivt såklart, men för mig fungerar det ganska bra. Det är lättare att koncentrera sig när man sitter hemma och man slipper stöket i klassrummet, säger Noa Billing.
– Jag håller med, man blir inte störd på samma sätt. Det är lättare att ställa frågor till läraren också, säger Johanna-Louise Wiberg.
Till nackdelarna hör att man inte träffar kompisarna lika ofta, att det blir lite svårare att göra grupparbeten och att niornas bal sannolikt blir inställd. Praktiska ämnen som slöjd och idrott har också visat sig vara minst sagt knepiga att ha på distans, enligt eleverna.
Men alla tre är överens om att det är värt det ändå, särskilt om distansundervisningen bidrar till att pandemin går över snabbare.
– Min pappa är i riskgrupp så jag är ganska orolig. Strax innan jul hade vi två konstaterade covidfall på skolan, då fick jag lite panik, säger Noa Billing.
Vårterminen i nian kan vara stressig ett normalt år, och distansundervisningen riskerar att leda till ännu högre press på eleverna.
– Jag har alltid varit ganska stressad över mina betyg, och nu känns det som att det är extra svårt att visa läraren att man utvecklas, säger Vilma Eklund.
De nationella proven har ställts in, men lärarna erbjuds motsvarande provmaterial för att underlätta betygsättningen. En stor skillnad är dock att ersättningsproven rättas lokalt.
– Det gör mig lite mer nervös att våra lärare ska rätta proven, det kändes tryggare när det rättades anonymt, säger Vilma Eklund.