Det var i början av oktober som företaget Tunstall skulle uppdatera sin trygghetscentral. På grund av tekniska problem ledde det till att samtliga trygghetslarm inom hemtjänsten i Trosa slutade fungera.
"I och med detta har personer i behov av hjälp och stöd inte kunnat få det i tid vilket medfört till att enskilda personer riskerat att fara illa", skriver kommunen i en lex Sarah-anmälan som skickades till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Händelsen beskrivs som ett allvarligt missförhållande.
Klockan var halv sex på morgonen när problemet inträffade. När det uppdagades tog hemtjänsten kontakt med alla berörda personer per telefon för att säkerställa att ingen farit illa. Enligt kommunen fanns det uppdaterade rutiner att följa. Efter händelsen ska alla brukare ha fått journummer att kontakta via telefon om något liknande skulle inträffa igen.
Trosa kommun ska även ha bett leverantören om en åtgärdsplan, för att undvika liknande problem i framtiden.
– Vi ser självklart allvarligt på det som har inträffat, säger Sejla Salkic, kvalitetschef på vård- och omsorgskontoret, och fortsätter:
– Svaret från Ivo har precis kommit och jag sitter med det framför mig. De bedömer att vi har vidtagit de åtgärder som behövs och lägger ner ärendet.
Trygghetslarm är en insats man kan beviljas för att öka tryggheten i det egna hemmet. Larmet sitter på handleden och kan användas om man till exempel ramlar och slår sig så illa att man behöver tillkalla hjälp.