Vattenfakturor upprör – kommunen förklarar

– Det måste vara guld i vattnet, säger Anette Friberg Bergström som tror att Trosa kommun felfakturerar hennes vattenförbrukning.
Ett Facebookinlägg väckte upprörda känslor, men kommunen dementerar.

Kristin Rydberg skrev ett inlägg i den lokala Facebookgruppen och fick stor respons från andra som är upprörda över faktureringen av vatten.

Kristin Rydberg skrev ett inlägg i den lokala Facebookgruppen och fick stor respons från andra som är upprörda över faktureringen av vatten.

Foto: Isak Dahl/Mattias Forsberg

Trosa2024-12-07 01:00

Nyheten i korthet

  • Anette Friberg Bergström, sommarstugeägare i Trosa, har fått flera vattenräkningar på 3 000 kronor trots att hon bara använder stugan fyra månader om året.
  • Trosa kommun säger att fakturorna baseras på föregående års förbrukning och justeras efter ett år. Om förbrukningen varit mindre får man tillbaka pengar.
  • Kommunen planerar att införa fjärravläsning av vattenmätare, då görs månadsvisa justeringar och man kan också tidig upptäcka läckage.

Anette Friberg Bergström har en sommarstuga som hon använder fyra månader per år. Hon blev därför förvånad när hon i slutet av förra året fick en räkning på 3 000 kronor för sitt vatten.

– Det har varit avstängt hela vintern. Sen har jag fått två till på ungefär samma belopp så jag ligger ute med 9 000 kronor. Jag äger en villa i Segeltorp där vi bott mellan fem och åtta personer. Där kostade vattnet 4 000 kronor för ett år.

Hon kontaktade Trosa kommun och enligt henne fick hon svaret att de fakturerar enligt schablon.

– Den är rejält överdriven i mitt fall vilket jag försökte förklara för kommunen, men de stod på sig. Jag skulle få tillbaka senare om jag betalat för mycket. Med tanke på hur mycket jag betalat måste det vara guld i vattnet, säger hon.

Kristin Rydberg kontaktade kommunen när hon insåg att hennes faktura låg rejält mycket högre än hennes förbrukning.

– Nu har kommunen tvingat oss att installera fjärravlästa vattenmätare, som i mitt fall kostat 13 000 kronor bara det, och så använder de dem inte. Jag har inte råd att låna ut pengar till kommunen, utan ränta, för det tänker de ju inte betala.

Kristin Rydberg säger att kommunen hänvisar till en rättviseprincip – att alla ska betala enligt schablon tills alla har fjärravläsning installerad. 

– Det är ju helt galet, då ska de räkna om samtliga fakturor och återbetala till en massa personer som betalat för mycket.

undefined
"Enligt VA-kollektivets principer ska det vara lika för alla och därför måste vi vänta tills alla har fjärravläsare innan vi kan börja fjärravläsa mätarna månad för månad. Då kommer vi också snabbare upptäcka vattenläckor", säger Åsa Westlund, gruppchef för vatten och avlopp i Trosa.

Åsa Westlund, gruppchef inom VA i Trosa kommun, förklarar hur det fungerar:

– Det finns ingen schablon. Fastighetsägarna får en faktura som baserar sig på förra årets förbrukning för den fastigheten. Sen läser vi av mätaren efter ett år och justerar om det blivit fel. Har man använt mindre får man tillbaka, har man använt mer får man betala mer, precis som med elförbrukningen.

Om förbrukningen varit hög blir fakturan hög.

– Det kan bero på att man haft läckage. En rinnande kran eller toalettstol. En rinnande toalettstol kan förbruka en kubikmeter vatten per dygn och om vattnet kostar 85 kronor kubiken blir det mycket pengar, säger Åsa Westlund.

Om den beräknade förbrukningen är betydligt högre än den verkliga kan kommunen justera den beräknade årsförbrukningen i förskott. Då får abonnenten skicka in en bild på mätaren.

– Det kommer att bli jättebra när vi kan köra igång med fjärravläsningen. Då kan vi justera månad för månad och också direkt se om det finns någon läcka. Men det gör vi inte förrän alla fått den, vilket bör vara klart till våren.

Obetydlig men dyr läcka

Små läckage och droppande kranar i hemmet kan öka vattenförbrukningen mer än man tror. Att byta packningen i droppande kranar eller reparera en toalett som står och smårinner kan ge stor effekt. 

Här kommer några exempel på hur mycket det kan motsvara på ett år:

Droppande kran 20 000 liter/år

Tunn stråle från kran 300 000 liter/år

Rinnande toalett 1 000-7 000 liter per dygn eller 2,5 miljoner liter/år.

Källa: Kalmar vatten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!