Det är Johan Bodin, chef på Nyköpingspolisens utredningsenhet, som använder ordet lavinartat.
– Förr kunde du inte beställa saker på internet. I dag är det vanligare än att handla i en vanlig affär, säger han.
Exakt hur vanligt det är med identitetskapning är svårt att säga eftersom brottsrubriceringen "bedrägeri" är mycket bred. Det är heller inte Anna Lidin själv som är målsägare i det här fallet, utan de olika företag som blivit lurade av den okända kvinnan.
Hon lär även ha gjort sig skyldig till urkundsförfalskning, men har – såvitt Anna Lidin vet – inte fastnat på film när hon varit inne på posten. Det försämrar utsikterna för att hon ska åka fast.
– Vi gör det vi kan. Ibland går vi i hamn, ibland inte. Men vi är beroende av att det exempelvis finns en övervakningsfilm där personen ifråga kan identifieras. Annars står vi bara där, säger Johan Bodin.
Den stora högen av anmälningar bidrar också till att så få grips, menar han, även om internetbedrägerier prioriterats upp på senare år.
Johan Bodins önskan är att det på något sätt ska bli svårare att uträtta ärenden på internet.
– Annars är det jättesvårt att skydda sig. Det är det som är själva problemet, säger han.
För Anna Lidins del var det lagring av posten som var boven i dramat. Karin Löfbom är process- och kvalitetsansvarig på Svensk adressändring, företaget som tar emot och administrerar lagringsbeställningar, och enligt henne är scenariot inte jättevanligt.
– Vi har enstaka fall. För dem som drabbas är det naturligtvis väldigt jobbigt, säger hon.
Svensk adressändring har, uppger Karin Löfbom, en hemlig strategi för hur bedräger ska motverkas.
– Vi håller även på att utveckla en helt ny tjänst som ytterligare ska försvåra för dem som håller på med sådant här, säger hon.
Är det tillräckligt svårt att beställa lagring i dag?
– Ja. Vi har massa kontroller och kräver legitimation, eller e-legitimation om det görs på webben. Så det är inte som att vem som helst kan gör det.