– Vi har fått många positiva kommentarer från folk som är oroliga för smittspridningen. Den ökar ju i flera länder nu, säger Paola Noordh, turistkommunikatör på Trosa turistcenter.
Enligt henne beror årets förändring av Trosa julmarknad inte bara på pandemin.
– Julmarknaden har blivit mer populär och fått allt fler besökare. De senaste åren har det varit så trångt att det blivit svårt att ta sig fram, säger hon.
Ett vanligt år brukar runt hundra försäljningsstånd ställas upp vid Trosa Torg. Handlarna på julmarknaden säljer främst egenproducerade produkter och egenodlade livsmedel.
– Vi vill skapa känslan av en genuin gammaldags julmarknad, säger Paola Noordh som tror att det nya konceptet kommer göra julmarknaden ännu mysigare.
Hon fortsätter:
–De senaste åren har det verkligen varit packat med folk från morgon till kväll. Nu blir det hälften så många försäljare som sprids ut på flera olika platser.
Några av knallarna kommer finnas på Torget och Skolparken medan andra kommer stå på innergårdarna till Garvaregården, Visthuset eller Tre Små Rum.
– Det kommer finnas kartor så att besökarna kan hitta försäljarna, säger Paola Noordh.
För att sänka trängseln ytterligare kommer marknaden utvidgas till fyra dagar under den första och andra adventshelgen.
Torghandel kommer även ske på Östra Hamnplan och vid Trosa Gästhamn.
– Där går även M/S Brännskär som serverar glögg och pepparkakor.Det är roligt att flera har engagerats i marknaden, säger Paola Noordh.