"Kalkbrottsbyn" kan bli ny stadsdel med 900 bostäder

Byggplanerna vid de gamla kalkbrotten i Vagnhärad börjar ta form på allvar. En ny idéskiss omfattar hundratals nya bostäder och arbetsplatser.

Mellan 600 och 900 nya bostäder kan det bli i området kring de gamla kalkbrotten i Vagnhärad.

Mellan 600 och 900 nya bostäder kan det bli i området kring de gamla kalkbrotten i Vagnhärad.

Foto: Barkman o Barkman/Magnus Grimstedt

Trosa2020-09-17 06:30

Det har talats om exploatering av de gamla kalkbrotten i många år, men det var först när Ostlänkens planerade station plötsligt hamnade tvärs över gatan som arbetet tog fart på allvar. Då blev marken väldigt attraktiv.

– Markägaren har börjat titta på planläggningen mer aktivt nu. Det är kopplat till att resecentrum flyttade närmare, konstaterar kommunens planchef Linda Axelsson.

Kommunen har egna planer på ny bebyggelse kring stationen, men området kring kalkbrotten skulle med mellan 600 och 900 nya bostäder beta av en rätt stor del av de 1 700 bostäder som kommunen åtagit sig att färdigställa fram till 2035 i Sverigeförhandlingen. 

Arkitekten Erik Barkman har lett projektet på uppdrag av markägaren Trosa Vagnhärads mark AB. Det är också han som har ritat den första skissen för den planerade stadsdelen som fått arbetsnamnet Kalkbrottsbyn.

– Vi har tillämpat trädgårdsstadens principer med kvartersbebyggelse i måttfull skala kring ett parkrum, säger Erik Barkman.

Han ser framför sig ett område med villor, parhus, kedjehus och flerbostadshus med upp till tre våningar. Enstaka punkthus (de orangea lådorna i skissen) kan få upp till fem våningar, och husen kring torget upp till sju våningar.

Längs Ostlänken i väster och Kalkbruksvägen i norr ligger verksamhetslokaler (lila på skissen) som en bullerbarriär.

– Det är fokus på gång- och cykeltrafik. Bilar är tillåtna, men lite på undantag. Med trängre gaturum får man ner hastigheterna, säger Erik Barkman.

Parallellt med planprocessen pågår en miljöprövning för att kunna fylla igen de två största kalkbrotten. Det kommer inte gå att bygga några hus på ytorna eftersom det tar många år för så stora fyllnadsmassor att sätta sig. I stället är tanken att skapa parker, gärna med inslag som påminner om de gamla kalkbrotten, och sedan bygga bostäder kring dessa.

Som marknaden ser ut i dag kan igenfyllningen dessutom vara en affär i sig.

– Många aktörer har svårt att göra sig av med schaktmassor. För några år sedan var det tvärtom, då fick man köpa massor om man behövde, säger Linda Axelsson.

Samhällsbyggnadsnämnden väntas ge tjänstemännen i uppdrag att ta fram en detaljplan nästa vecka. Det lär dock dröja ett bra tag innan någon spade kan sättas i marken.

– Vi brukar ha snabba planprocesser, men i och med Ostlänken och resecentrum kommer det här inte att stressas fram, säger Linda Axelsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!