Ett stort gäng elever i åldrarna 6 till 12 år möter upp SN i entrén på Vitalisskolan för att berätta hur skolans system med faddrar och kamratstödjare fungerar. Entrén är ljus och luftig. Och den fyller en viktig funktion, inte bara som ingång till skolan. Här görs de gemensamma aktiviteter för hela skolan som kamratstödjarna ordnar under årets olika högtidsdagar.
– På FN-dagen satte vi upp fullt med Post-it- lappar med snälla ord här på väggarna, berättar Adam Ohlsson i 4C.
Och under alla firanden finns en kram-hörna där frivilliga står beredda att krama om den som vill.
– Det brukar bli extra mycket på alla hjärtans dag, säger Essie Wallin i 5 C.
Adam och Essie är båda kamratstödjare på Vitalisskolan. Kamratstödjarna är en del av strukturen på skolan som är till för att skapa trygghet och förebygga och motverka mobbning. Varje klass röstar fram två kamratstödjare, en pojke och en flicka. Alla kamratstödjare träffas en gång i veckan för att prata om vad som hänt i klasserna och föra vidare till de vuxna på skolan. De finns också till lite extra för den som känner sig lite ensam eller har varit med om något tråkigt.
– Fast ibland blir det lite tråkigt när någon säger till mig att jag ska gå och trösta någon som de själva varit dum mot, för att det är "mitt jobb". Jag är ju ingen polis, säger Linus Bingman i 5 C.
Men det är mest positivt att vara kamratstödjare tycker de alla. Och de känner att de fyller en viktig funktion.
– Det gör stor skillnad, om det finns problem löser man det genom att ta upp det på mötena, säger Livia Lindberg, 6A.
Kamratstödjarna är alltså ett utvalt gäng som jobbar lite extra för kamratskap och trivsel. Men grunden till tryggheten består av skolans faddersystem, som involverar alla elever och innebär att alla som börjar i förskoleklass får faddrar från klass 3. Antingen är en hel klass fadder till en hel klass, eller så kan eleverna ha en eller två faddrar.
– Det bästa med att ha fadder är att man har någon som kan hjälpa en när man gör illa sig och att ha någon stor att leka med på rasten, säger Isa Thorell i klass FB.
Faddrarna kan man prata med om man känner sig lite ledsen eller så kan man bara ha kul ihop, tycker hon och klasskompisen Alva Fjellstedt. Båda ser fram emot att själva bli faddrar i framtiden.
– Det ska bli kul att ta hand om fadderbarn. Då får vi vara de som hjälper, säger Alva.
Även de äldre eleverna minns hur skönt det var att ha någon som var äldre som "tog hand om en" när de började skolan. Utan faddrar och kamratstödjare skulle det vara mycket sämre på skolan, är alla eleverna ense om.
– Då skulle vi inte ha samma gemenskap. Nu är vi som en stor familj, säger Julia Cohen i 5A.