– Jag kom precis ut från ett styrelsemöte med representanter från hela båtbranschen och för att sammanfatta det kort så var några av de ord som användes "kaos" och "hysteri", säger Mats Eriksson som är VD på SweBoat, båtbranschens riksförbund.
I pandemins kölvatten har efterfrågan på båtar i Sverige ökat explosionsartat. Aldrig förr har suget att ge sig ut till sjöss varit lika stort som under 2020. Efterfrågan sommaren 2021 spås bli än större. Ett bra scenario för båtbranschen kan tyckas, som rent lukrativt mår toppen, men det finns ett problem – motorer och reservdelar börjar ta slut.
– Det här är smolket i bägaren. Branschen går ekonomiskt kanonbra just nu, men samtidigt som efterfrågan ökar så minskar antalet nya båtar på grund av frakt- och tillverkningsproblem så det finns snart inget att sälja. Vill man ha en ny båt i sommar så måste man köpa den på studs, annars får man vänta till hösten, säger han.
Bristen beror på att motorer och tillbehör tillverkas på andra sidan jordklotet i länder som Japan och USA som också lider av förseningar och tillverkningsproblem, då de är beroende av stål, glasfiber och andra råvaror från annat håll.
– Den globala marknaden är otroligt skör och det visar verkligen hur bräckligt det är när man är beroende av resurser från annat håll, menar Mats Eriksson.
Varför går det inte att tillverka motorer i Sverige då?
– Det var just något som togs upp på branschmötet. Det vore en god idé att ompröva tanken att ta upp produktion i Europa och till och med i Sverige för att undvika scenarion likt detta i framtiden. Det skulle även ha en positiv inverkan på miljön.
I samma veva som tillverkningen av nya båtar svajar, skenar priset på andrahandsmarknaden. Vilket i sin tur påverkar prisbilden på nya båtar som också kommer att höjas.
– Andrahansmarknaden är riktigt het just nu. Det är första gången på 15 år som priserna stiger överlag. Priset på begagnade båtar på vår egen andrahandstjänst har ökat med 10-20 procent bara i år, säger han.
På Finessa-varvet i Trosa har man märkt av effekterna av pandemin:
– De senaste två säsongerna har gått i varandra. Trycket är verkligen stort. Vi har bara en båt kvar av våra stora Finnmaster-båtar och det är för att vi inte fått in någon motor till den. Vi började sälja båtar i december, så tiden för när man behöver vara ute för att säkra sin båt till sommaren har helt klart ändrats på grund av pandemin, säger Timothy Antman som är marintekniker på Finessa-varvet.
Att bristen på motorer och tillbehör påverkat andrahandsmarknaden råder det ingen tvivel om enligt honom:
– Folk som har köpt båtar för fyra-fem år sedan gör vinster nu. Det kan röra sig om allt mellan 20 000 och 200 000 kronor eller mer. Ju äldre båt du har desto större vinst kan du nog göra.
Några meter snett akterifrån Finessa-varvet ligger Trosa Marin och Motor. På det varvet ägnar man sig främst åt reparationer och service på båtar, men man skulle till denna säsong även påbörja försäljning av aluminiumbåtar – men pandemin ville annat:
– Ja, vi hade satsat stort på det och hade redan sålt båtar, men båtarna kom inte. Så det var bara att häva köpen, vilket var skittufft såklart. Det är frustrerande när så många vill ge sig ut på sjön men så finns det inte tillräckligt med komponenter. Men kunderna är väldigt förstående, säger ägaren Tomas Waktel.