– Vår historia började vid havet och den kustnära känslan finns rotad i vårt DNA. Det gör det naturligt för oss att öppna en kustbutik även i Trosa, säger företagets butikschef Fredrik Kron.
Didriksons beskrivs av återförsäljare som Åhléns och Stadium som Skandinaviens största varumärke för regn- och funktionsplagg.
Exakt när den nya butiken i Trosa öppnar är ännu inte bestämt.
– Att hitta rätt personal till butiken är den viktigaste biten som ännu återstår att lösa. Vi söker nu en butikschef samt två butiksäljare som primärt kommer jobba under sommarperioden.
Under de senaste åren har Didriksons etablerat flera så kallade pop up-butiker på platser som Vaxholm, Smögen, Marstrand och Karlshamn.
– Vi har kustbutiker på flera orter runt om i Sverige där den gemensamma nämnaren är att orterna ligger vid havet och är populära turistmål. På så vis når vi ut både till semesterfirare, seglare och sportfiskare, säger Fredrik Kron.
Butiken i Trosa kommer ha öppet varje dag under högsäsongen från mitten av juni till slutet av augusti.
– Därutöver kommer den vara öppen under helgerna på våren och hösten.
Emma Hernell är vd på HUI research som bedriver utredning och forskning på uppdrag av Svensk handel. Enligt henne blir det allt vanligare att producenter bygger varumärken med hjälp av tillfällig försäljning på utvalda platser, som Didriksons butik i Trosa.
– Det är vanligt att koncept som bygger på digital närvaro kompletteras med fysiska butiker. Det handlar om synlighet och marknadsföring, säger hon.
Det är också många varumärken som vill ha egna butiker för att kunna kontrollera kundmötet och visa upp hela kollektioner.
– Det kan också handla om att testa en marknad för att se vad konsumenterna uppskattar. Sedan bestämmer man om det är värt att rulla ut stort.
Ofta har företag då identifierat platser med människor som tillhör målgruppen.
– Man följer flödena av människor. På sommaren är det mycket folk i de orterna där man etablerar sig.
Konceptet är inte nytt men har blivit vanligare i takt med att fastighetsägare tillhandahåller kortare kontrakt.
På detta sätt har den fysiska butiken hittat en ny roll i den digitala handeln.
– Det kan man absolut säga. Det här är en typ av aktörer som använder fysisk yta. Andra exempel är företag som Löfbergs lila eller Swedish match som öppnat egna specialbutiker i Stockholm. Det kan man även se på ett varumärke som Didriksons.