Det var årets sista kommunfullmäktige i Trosa – men det var knappast julmys när finansieringen av Infart västra Trosa skulle debatteras i Folkets hus. Tidigare i november gick den borgerliga alliansen och Socialdemokraterna samman i frågan och förordade ett av två alternativ.
Alternativet innebär en infart genom bergskärning samt en gång- och cykelväg. Kostnaden för projektet skulle bli 130-150 miljoner kronor – varav Trosa kommun skulle stå för 60 procent av slutnotan.
Finansieringen då? Bygget vill Alliansen/Socialdemokraterna bekosta med ett lån som ska betalas tillbaka under en 20-årsperiod genom 670 tomtavgifter på 125 000 kronor styck.
– Det här ska inte belasta skattebetalarna, sa Daniel Portnoff (M) i talarstolen och berättade om vilka exploateringsmöjligheter infarten innebär för hela kommunen.
Den som tydligast vände sig mot infarten i allmänhet och finansieringen i synnerhet var Tommy Fogelberg (V) som kallade det för ett "riskprojekt"
– Jag blev förvånad när frågan dök upp i kommunstyrelsen. Jag saknar en helhetsdiskussion, sa Fogelberg till åhörarna.
Fogelberg begärde även votering i frågan. Den slutade med 28 stycken "ja" till finansieringen av Infart västra Trosa och 7 stycken "nej".
Klart: Så ska Infart Trosa finansieras
Först en livlig debatt – sedan stod det klart. Det blir Alliansen/Socialdemokraternas gemensamma förslag som gick igenom för hur Infart västra Trosa ska finansieras. – Ska alla kommunens orter utvecklas är projektet viktigt, säger Daniel Portnoff (M).
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!