Gasa eller inte gasa fram till rödljuset? Det är frågan. Ecodriving handlar till stor del om att planera sin körning så att man måste stanna och starta så lite som möjligt.
– Det är en körteknik som minskar bränsleförbrukningen med cirka tio procent. Det blir en rejäl effekt när det är många som kör, säger Elin van Dooren, kommunekolog i Trosa.
"Rese- och fordonspolicy för Trosa kommun" heter ett dokument som kommunfullmäktige klubbade igenom i mars förra året. Den går ut på att tjänsteresor ska genomföras så miljövänligt, säkert och billigt som möjligt, och ecodriving pekas ut som en viktig bit.
Det är främst personal vid hemtjänsten, hemsjukvården och arbetsmarknadsenheten som nu fått lära sig köra sparsamt.
– Det är de grupperna som kör mycket i tjänsten. Det ingår i deras arbetsuppgifter att ge sig ut och det finns sällan något alternativ till att ta bilen, säger Elin van Dooren.
Samtliga som gått kursen har fått köra två rundor genom Trosa tillsammans med en lärare från Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF. En runda med vanlig körteknik och en med ecodriving.
– Nuförtiden ingår det ju i grundutbildningen när man tar körkort, så de riktigt nyanställda kan det redan. Men för alla andra är det bra att lära sig, säger Elin van Dooren.
Utbildningen i ecodriving är därmed avbockad från rese- och fordonspolicyn. Dokumentet består i övrigt av två delar: en som handlar om hur resor i tjänsten bör planeras och genomföras; en som spaltar upp vilka krav kommunens poolbilar bör leva upp till.
Hur följer ni upp resten av policyn?
– På lite olika sätt. Bland annat så kan vi ju följa hur vår totala bränsleförbrukning ser ut och få statistik från vår upphandlade resebyrå om hur många resor som görs med kollektivtrafik, säger Elin van Dooren.