Tågbussen har drivits av Åkerbergs trafik AB sedan avtalet skrevs på för fem år sedan. Den har varit en ren service från kommunens sida för att få fler pendlande Trosabor att lämna bilen hemma – och ta bussen till stationen och tåget till Stockholm.
Pendlarna har dels inte behövt lösa biljett, tågbiljetten har gällt som färdbevis, dels inte missat bussen om tåget varit sent – tågbussen har väntat.
Men servicen har varit dyr för kommunen som nu räknar med en besparing på runt 2,5 miljoner kronor när avtalet med Åkerbergs trafik inte förlängs. Bussen har haft ett tiotal avgångar mellan Trosa och stationen i Vagnhärad på vardagar, koncentrerade till tider då pendlare ska till och från jobbet.
Som SN tidigare berättat har Trosa kommun gjort upp med Sörmlandstrafiken om att bättre synka sina tidtabeller med ankommande och avgående tåg från Vagnhärad, både mot Stockholm och Nyköping. Bussarna ska gå från både Västerljung och Trosa och Jessica Berg, kommunens infrastruktur- och kollektivtrafiksamordnare, är övertygad om att detta blir en bättre lösning för fler människor.
– I rusningstid kommer turtätheten att vara så hög att även om man missar den tänkta bussen kommer väntetiden till nästa att hållas kort. Det blir en mer omfattande lösning än tidigare med kopplingar alla dagar i veckan för pendlare till och från såväl Stockholm som Nyköping.
– Det blir enklare för alla resenärer, inte bara pendlare, eftersom turerna blir sökbara i reseplaneraren, men det är klart att det blir en omställning för de som vant sig vid tågbussen, säger hon.
Gratis blir det dock inte för kommunen.
– Det finns inget som är gratis, kommunen är med och finansierar de här linjerna tillsammans med Regionen och grannkommunerna, men det blir helt klart en besparing.
SN har pratat med en kvinnlig pendlare som inte är nöjd.
– Det blir en försämring. Tågbussen har få stopp och man har inte behövt lösa biljett. Tänk om det kommer en hel skolklass och ska lösa biljett, då missar vi tåget, säger hon.
För kvinnan, som vill vara anonym, är det inget alternativ att köra själv.
– Det finns inga lediga parkeringsplatser vid stationen om du kommer vid halv åtta–åtta på morgonen.
Tågbussen slutar gå vid årsskiftet, men kommunen har ännu inte informerat pendlarna om förändringen. Något som väckt irritation hos flera av dem.
– Från oktober kommer vi att börja informera om alla förändringar, säger Jessica Berg.