Chocken: Skulle stoppa mobilköp – kontot tömdes

Ett sms om köp av en mobil slutade med att en mans konto tömdes på drygt 196 000 kronor. Pengarna gick till en före detta Trosabo. Han påstår sig inte känna till sitt konto eller insättningen. Pengarna var borta samma dag som de sattes in.

Först fick mannen, som inte beställt en ny iPhone, prata med en kvinna som sa att hon kopplade honom till hans banks säkerhetsavdelning. Den han sen fick prata med lyckades föra över nästan 200 000 kronor från hans konto till den fd Trosabons konto.

Först fick mannen, som inte beställt en ny iPhone, prata med en kvinna som sa att hon kopplade honom till hans banks säkerhetsavdelning. Den han sen fick prata med lyckades föra över nästan 200 000 kronor från hans konto till den fd Trosabons konto.

Foto: Yuki Iwamura/Polisen

Trosa2023-11-17 07:33

I början av året fick en man ett sms om att han skulle ha beställt ett nytt mobilabonnemang och en ny iPhone. Sms-et avslutades med ett 08-nummer om han hade några frågor kring beställningen.

Mannen, som inte hade beställt något nytt abonnemang eller mobil, ringde upp och fick tala med en kvinna. Kvinnan förklarade att någon måste ha använt sig av hans personuppgifter för att beställa mobilen – men hon skulle genast stoppa beställningen.

undefined
Så här såg sms-et ut som slutade med att en man förlorade närmare 200 000 kronor från sitt konto.

Hon frågade vilken bank han hade och om han använde sig av bankens säkerhetslösningar. Mannen var osäker på vad det innebar och då föreslog kvinnan att hon skulle koppla över honom till hans banks säkerhetsavdelning så att han kunde få hjälp. För att slippa sitta i telefonkö gick mannen med på det och hamnade hos en man som lät stressad och arg.

"Bankmannen" sa att han behövde fjärrstyra mannens dator men när han följt hans instruktioner blev hans datorskärm svart. Han kommenterade att man brukar påminnas om att aldrig logga in på bank-ID om man blir kontaktad av någon som vill att man gör det, men "bankmannen" påpekade då att det ju faktiskt var han som hade ringt honom och inte tvärtom.

Samtalet bröts abrupt en stund senare och mannen fick en dålig magkänsla när han upptäckte att han inte längre kunde logga in på sitt bankkonto. Dagen efter meddelade hans bank att deras system hade reagerat på avvikande transaktioner och spärrat kontot. Men innan det spärrades hade någon lyckats föra över 196 550 kronor till den före detta Trosabons konto, en helt okänd person för honom.

undefined
Samma dag som pengarna kom in var de också borta från Trosabons konto, som till och med hann få en övertrasseringsavgift på 100 kronor.

Trosabon, en man i 40-årsåldern, förnekar i förhör all kännedom om kontot i hans namn där pengarna landade och sedan började föras över till annat konto, tas ut från bankomat och användas till köp över nätet. 

Mannen säger i förhör att han har en helt annan bank och aldrig har öppnat ett konto i banken där pengarna sattes in. 

Innan dagen var slut var alla pengar borta från kontot, bland annat hade 15 000 kronor plockats ut från en bankomat på den ort där Trosabons mamma bor.

Åklagaren åtalar nu mannen för att ha upplåtit sitt konto för pengar som kommer från brott eller brottslig verksamhet för att dölja att de kommer från just det.

Telefonbedrägerier

Var uppmärksam på nummer du inte känner igen och ta alltid det säkra före det osäkra. Lägg på om du inte vet vem som ringer dig och lämna aldrig ut känsliga uppgifter som exempelvis lösenord, kortuppgifter eller personuppgifter.

Kontakta genast din bank och gör en polisanmälan om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!