Köp på nätet ger trubbel

Krångliga returer och långa väntetider är en allt vanligare orsak till att Trosaborna vänder sig till konsumentvägledaren för att få hjälp.

TROSA2013-01-16 07:41

Billig elektronik som fyndas på nätet kan bli en konsuments mardröm om varan ska reklameras.

- Ibland kommer det inga varor och ibland är det fel på produkten när den kommer. Sen tar det ofta oskäligt lång tid att reklamera över nätet. Det är inte bara att åka tillbaka till butiken utan du får hålla på och ringa eller maila. Sen får du ordna med frakten tillbaka till ursprungslandet, säger Anita Berglund, konsumentvägledaren som hjälper Trosas invånare när deras köp inte gått som det var tänkt.

Under förra året var reklamationer efter köp på internet en av de vanligaste orsakerna till att personer i Trosa vände sig till henne. Ofta är det datorer, tv-apparater eller telefoner som fyndas till ett lägre pris än i butikerna.

Men när elektroniken går sönder tar det ofta upp till åtta veckor innan köparen får tillbaka sin vara. En lång tid att vara utan tv, dator eller mobiltelefon, menar Anita Berglund. Hon tycker inte att det bör ta längre än fyra, eller max sex veckor.

Vad ger du dem för råd?

- Jag kan bara tala om att de ska ligga på och kanske kräva att få låna en ersättningsprodukt under tiden. De olika elektronikfirmorna skickar sina saker till samma ställen, så det ska inte behöva ta såhär lång tid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om