Om drygt två år ska den börja byggas – infart västra Trosa. Tanken är att kommunen ska betala mellan 78 och 90 miljoner kronor för att bygget ska bli av.
Syftet med infarten är att öppna upp exploateringsmöjligheter i västra Trosa – vilket även ska finansiera bygget av den.
670 tomter runt Thureholm/Lagnö ska säljas vilket innebär 100 000-125 000 kronor i avgift per hus – en finansieringsmodell som hyllas av ekonomiexperter SN har pratat med.
– Det är ett kreativt sätt att göra det på eftersom du slipper skjuta in skattepengar till infarten. Ser man en efterfrågan på tomter är det klokt, säger Berndt Lundgren, universitetslektor i bygg- och fastighetsekonomi vid KTH.
Att finansiera kommunens del av infarten med bostadsbyggande kan dessutom ha fler fördelar.
– Trosa får människor som flyttar in vilket ger skatteintäkter att finansiera välfärd och daghem med, säger Lundgren.
Är det rimligt att till exempel stockholmare flyttar till Trosa för att bygga hus?
– Ja, om priserna är mycket lägre. Det finns en bostadsbrist i Stockholm i dag och en stor del av många familjers utgifter går till boendet.
Finns det några risker med att finansiera ett vägbygge med tomtavgifter?
– Du vet inte efterfrågan innan du lagt ut de till försäljning. Bästa är såklart att ha ett förhandsavtal. Men så länge tomterna är i ett attraktivt läge och många känner att: "Jag kan göra ett klipp". Då ska det inte vara några problem.
Alliansen i Trosa samt Socialdemokraterna har redan kommit överens om att de vill finansiera infarten med tomtavgifter. Därför väntas budgeten antas av kommunfullmäktige 30 november om inget oförutsätt händer.
– Det är en rimlig finansiering som sträcker sig över 20 år. Ett rimligt antagande är att många vill bo i vår vackra kommun. Vi känner oss trygga med den här finansieringsmodellen, säger Ann-sofie Soleby Eriksson (S).
Men Vänsterpartiet och Miljöpartiet i Trosa är kritiska till finansieringsmodellen.
– Vad händer om vi inte säljer de här tomterna? Då får vi ligga ute med de här pengarna och skattekollektivet får ta smällen, säger Gitte Jutvik (V), styrelseledamot.
Med tanke på bostadsbristen, borde inte det vara möjligt att sälja tomterna?
– Vi är inte emot att välkomna nya innevånare. Men vi vill se en bebyggelse där nya bostäder hamnar närmare tätorten. Det är bra ur ett miljö-, socialt- och infrastrukturperspektiv.