För två år sedan antogs kommunens nuvarande energi- och klimatplan, där Trosa med hjälp av bland annat elbilar och förnybar energi skulle bli en kommun att räkna med i klimatfrågan.
Två år senare har endast en elbil införskaffats. Att man inte har kommit längre med att byta ut kommunens tjänstebilar mot miljövänligare alternativ handlar rätt och slätt om ekonomi.
– Hittills räknar vi ungefär på att det är dubbelt så dyrt att skaffa en elbil. Men det börjar bli bättre och priserna går ju hela tiden nedåt, säger Rickard Österlund, Trosa kommuns energi- och klimatrådgivare.
Idag är det bara IT-enheten som kör runt med bil som endast drivs på el, ett fordon som allra längst kan gå drygt tjugo mil på en enda laddning. Enligt Rickard Österlund ska enheten vara mycket nöjda med den.
– Den är väldigt trevlig att köra, tyst och fin. Passar alldeles perfekt i stadstrafik, vilket är där jag har provat den, säger han.
Ambitionen finns att införskaffa fler elbilar och för att kunna göra detta har Trosa kommun nu sökt pengar från Naturvårdsverket, som delar ut bidrag till lokala klimatinvesteringar.
I dag finns det två laddstolpar i Vagnhärad, en på torget och en vid pendlarparkeringen. Trosa kommun har fått ett stöd beviljat från Naturvårdsverket för att installera två nya sådana.
– Vi har också vår egen investeringsbudget att under 2016 sätta upp två laddstolpar. Så tack vare stödet kan vi få upp fyra istället och det kommer bli ett par i Trosa, säger kommunekolog Elin Jansson van Dooren.
Nu väntar kommunen på besked om huruvida man även får pengar för att nästa år kunna investera i ytterligare två elbilar.
– Vi har ju mycket bilar som rullar internt inom kommunen där det skulle passa väldigt bra med elbilar, säger Elin Jansson van Dooren som får medhåll av Rickard Österlund:
– Hemtjänsten vill väldigt gärna ha en elbil, det gäller också vård och omsorg. Troligtvis står de först i kön, säger han.
Även fast det har gått trögt tycker Rickard Österlund att det långsamma tempot också kan vara av godo.
– Man behöver också utvärdera hur det går med elbilarna, man vill ju inte byta ut hälften som sedan kanske inte fungerar som de ska, säger han.