Länstrafiken Sörmland låter Trosabussens resenärer åka gratis

Beslutet om att låta Trosabussens pendelkortsinnehavare åka gratis med buss 802 från Södertälje revs upp mindre än två veckor efter att det fattats. Samtidigt finns en liknande överenskommelse om fria resor inom Trosa kommun – och den gäller alltjämt trots att den kan vara juridiskt tveksam.

TROSA2016-08-09 08:00

Det var i slutet av juni, efter att Södertäljebron kraschat, som Åkerbergs trafik gick ut med att deras Trosabusspendlare fick använda sina kort även på Länstrafiken Sörmlands linje 802. Uppgörelsen var gratis för Åkerbergs trafik; ett faktum som snabbt möttes av kritik.

En kommuninvånare ansökte om laglighetsprövning av länstrafikens beslut då det, enligt hen, innebar att det allmänna påtog sig att kostnadsfritt öka kundnöjdheten för det privata bussbolaget.

Den 11 juli upphörde överenskommelsen.

– Chefen som då var tillförordnad hade väl pratat med Åkerbergs och jag tror att de kom fram till att det inte var lika nödvändigt längre, säger Oskar Jonsson, chef för strategisk utveckling på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

Den tillförordnade chefen har nu semester. Varken det första eller det andra beslutet går att ta del av i skriftlig form, något Oskar Jonsson beklagar.

– Vi kan bara konstatera vi uppenbarligen har gjort saker lite för enkelt ibland, säger han.

Parallellt löper en annan överenskommelse på: Trosabussens pendelkortsinnehavare får sedan april 2014 åka gratis med länstrafikens bussar inom Trosa kommun, en uppgörelse som inte heller den finns dokumenterad i form av ett skriftligt beslut eller avtal.

– Bakgrunden till det var att Trosa kommun hade en önskan om att gymnasieeleverna som åker med Trosabussen skulle kunna fortsätta till Västerljung på sina kort. Vi kom överens om att Trosabussens periodkort skulle gälla, helt enkelt, säger Oskar Jonsson.

Inte heller här tar länstrafiken betalt av Åkerbergs trafik för att låta deras resenärer kliva på utan att betala. Det är förstås fördelaktigt för de enskilda resenärerna – och synbarligen även för Åkerbergs trafik.

– Det man får fundera på är om länstrafiken har gynnat den privata aktören i och med att deras kunder får åka även på länstrafikens bussar, säger Martin Bäckström, jurist på Konkurrensverket.

Han poängterar att det enskilda fallet inte är utrett av myndigheten, och att han därför inte kan uttala sig om just det. Men att kommuner och landsting normalt inte får gynna enskilda företag står klart.

– Det är klart att goodwill också har ett värde för ett företag. Här får man fundera på om det är ett specifikt företag som gynnas eller om det är ett upplägg länstrafiken kör med alla, säger Martin Bäckström.

Oskar Jonsson på länstrafiken säger att man hittills inte sett någon anledning att riva upp den aktuella överenskommelsen, men att turerna kring Södertäljebussen satt ljus på frågan.

– Skulle vi, eller skulle någon instans komma fram till att det här är otillbörligt gynnande ska vi naturligtvis inte ha det så. Hade det varit så att det funnits andra bussbolag med motsvarande trafik hade det kanske också varit annorlunda, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!