Budgeten för barn och utbildning visar ett väntat underskott på nästan fem miljoner kronor i år. SN kunde igår berätta att skolchefen Inger Fransson nu ser över möjligheten att centralisera all särskoleverksamhet till en enda skola. Christine Cederloo Rosenqvist, som företräder de kolleger som är medlem i Sveriges Lärare, har inte fått någon information om planerna.
– Det kan inte vara tänkt att införas redan till hösten, hoppas jag. Men då borde det ha kommit upp i facklig samverkan tidigare. Det vore lite grymt att riva upp det för de barn som redan är integrerade i den vanliga skolan. Då tror jag att många föräldrar reagerar.
Det kan de göra ändå, gissar hon, om beslutet blir att barnen ska bussas till en annan skola än den som är närmast hemmet.
– Ja, jag tror att det kanske möter mest motstånd från föräldrarna och inte personalen eftersom en integrerad skolgång också har många fördelar. Till exempel kan särskoleelever delta på vissa lektioner för elever som inte har anpassad studiegång. Och de här barnen får också naturliga mötesytor med kompisar från gatan eller området där de bor, som de förlorar om de ska bussas till en annan skola.
Men för lärarnas del ser hon mest fördelar.
– Det är svårt att få tag på lärare med rätt kompetens. Samlar man dem som har det på en skola blir man som lärare mindre ensam. Det blir lättare att få stöd av kolleger.