För drygt 20 år sedan lämnade skulptören Åsa Jacobson och ljudkonstnären Patrik Strömdahl Stockholm för att bosätta sig i ett idyllrött hus omgärdat av lummig grönska i Västerljung. De berättar att omgivningen understundom kan vara en stor inspirationskälla i deras respektive skapandeprocesser.
– Vi är väldigt tacksamma för att vi bor här ute, och har en sådan närhet till naturen, säger Patrik Strömdahl.
På lördag är det vernissage på Galleri Nordostpassagen för hans och Åsa Jacobsons nya gemensamma projekt ”Horisont”. Utställningen fokuserar på Åsas omfattande lerkonst. Patrik har å sin sida bidragit med musikaliska ljudinstallationer till skulpturerna.
– Under arbetets gång har jag utforskat och utnyttjat lerans estetiska möjligheter till det maximala, säger Åsa Jacobson.
Senast de arbetade tillsammans var i samband med Åsas utställning 2014 i S:ta Annas kapell i Trosa lands kyrka.
Åsa har varit med i en mängd olika samlingsutställningar i Sverige – men även utomlands i Nigeria, Italien och Sydkorea.
– Att befinna sig i en helt annan kulturell kontext kan välta upp och ner på en, och jag tycker att alla som har möjlighet till det borde göra det, säger hon.
Patrik har främst arbetat med film. För ljudet till Tomas Alfredssons ”Låt den rätte komma in” tilldelades han Guldbaggen 2009. Han vann samma pris sju år senare för ljudet till ”Yarden” av Måns Månsson. Just nu arbetar han även med ljudet till den nya Netflix-serien ”Snabba cash”, som har beräknad premiär nästa år.
Både Åsa och Patrik har arbetat hemifrån i flera år – hon i sin ateljé och han i sin studio – och coronapandemin har naturligtvis även påverkat dem, men på det stora hela är vardagen sig lik. Utställningen blir således deras första sedan krisen utbröt.
– Det känns lite speciellt, förstås. Men framför allt känns det väldigt kul och spännande, säger Åsa Jacobson.
Karin Lidmar har drivit Galleri Nordostpassagen i centrala Trosa sedan sommaren 2017. Hon berättar att verksamheten är väl anpassad för att följa dagens riktlinjer om att hålla avstånd mellan människor.
– Vår förra utställning i juni gick alldeles utmärkt. Det finns goda möjligheter här i den stora trädgården för att hålla avstånd, så att folk kan slå sig ner och samtala om konst och smälta sina reflektioner efter att ha tagit del av utställningen, säger hon.