När Linus utsattes i våras fick Linda ingen information från skolan, som ligger i Trosa kommun.
– Han skulle följa en kompis hem efter skolan och kompisens mamma ringde och sa att Linus har märken på halsen.
Linus berättade då om den andre pojkens överfall.
– Han kunde inte äta på en vecka och orkade inte vara vaken mer än max två timmar. På vårdcentralen sa de att han varit utsatt för ett trauma och att hans kropp försöker läka efter den psykiska stress han varit utsatt för. Han har berättat att det svartnade för ögonen innan någon slet bort den andra pojken. Han försökte ta livet av honom, helt enkelt.
Linda ringde polisen samma kväll. Anmäl och dokumentera, sa de, och det gjorde hon. SN har tagit del av en anmälan.
– Men polisen gör ju inget åt sådant här eftersom den andra pojken är så ung, det går vidare till sociala myndigheter.
Det Linda är upprörd över är att hon efteråt har hört att andra barn också blivit utsatta för strypvåld av pojken, och att skolan inte lyckas skydda barnen.
– Jag vill poängtera att vi inte på något sätt är ute efter den här pojken, han behöver såklart också hjälp. Det vi är kritiska till är skolan som inte kunnat hindra detta från att hända flera gånger. Det enda de lovade var att se till att den pojken inte skulle ha rast samtidigt som Linus, och så satte de en resurs på honom som skulle se till att det inte händer igen.
Därför blev Linda desto mer upprörd, då pojken i förra veckan ska ha lyckats hota Linus med strypning.
– Det de gör funkar ju inte och min son är rädd för att gå till skolan. "Tänk om jag dör, mamma", säger han till mig. De säger att den andra pojken måste få träna på att vara med andra barn, men de måste ju kunna garantera mitt barns säkerhet. Skolan beklagar, men nu måste de steppa upp. Måste ett barn dö eller få hjärnskador av syrebrist innan de agerar?
Biträdande rektor på den aktuella skolan bekräftar för SN att hen vet vad det handlar om, men inte kan uttala sig om enskilda elever, men att de självklart kan garantera barnens trygghet:
– Det är vår plikt och vi jobbar otroligt intensivt med det dagligen och stundligen. Vi upprättar handlingsplaner och kan tillsätta ett hjälpjag som stöttar när det behövs, under lektioner eller raster. Men det behövs individuella lösningar, säger hen.
Linda och Linus heter egentligen något annat.