Promenadstråket från centrala Trosa utmed ån ner mot gästhamnen får i dag ett abrupt slut när man når marken som abonneras av Baltic varv. Ett stort grått plank sätter stop för vidare bensträckning längst med vattnet. Men om bara några år kan planket vara ett minne blott. I augusti lämnar ägarna till Baltic varv in en ansökan om planändring för varvstomten.
– Den här marken är för bra för att man inte ska göra något, det är en oslipad diamant, säger Johnny Lissner som äger varvet tillsammans med Bettina Lissner.
Varvägarnas förslag går ut på att utveckla det stängda industriområdet där varvet i dag finns till en mer tillgänglig plats med fler båtplatser, ny service, caféer och restauranger samt ett mindre antal bostäder. Trosas gästhamn ska bli ett landmärke, något man pratar om också när man åkt därifrån.
– Idag känns det som att vår tomt skär av strandlinjen och speciellt med tanke på att det planeras bostäder på Trotabs mark i framtiden känns det som en bra idé att öppna upp, säger Johnny.
Planen går också i linje med kommunens översiktsplan där man önskar ökar tillväxt, mer bostäder och en tillgänglig strandlinje.
– Det där kom vi på först när vi redan hade idén, det känns bra att det faller samman så bra, säger Bettina.
Själva gästhamnen kan enligt förslaget byggas ut med 30-50 platser, lite beroende på hur man planerar in bryggorna.
– Folk kommer hit för rekreation. De kommer med fritidsbåtar som ger enorma intäkter, de handlar mat och diesel och grejer. Det skapar rotation i hela byn. Det behövs mer gästhamnsplatser. Det ser ut som att det finns många platser men det är inte så mycket. Det skulle gå att fördubbla gästhamnskapaciteten vilket också skulle innebära att man fördubblar intäkterna ganska radikalt.
Ansökan kommer lämnas in i augusti och om den antas i nuvarande form kan den nya gästhamnen stå klar redan till 2016.
– Vi har tagit fram planen tillsammans med design- och arkitektbyrån DAPstockholm. De har stor erfarenhet av liknande projekt, så om de får sköta allt räknar vi med att allt, men handläggningstid och arbete, kommer ta ungefär tre år, säger Bettina.
Läs mer om vad som händer om förslaget inte antas samt om planen på en cykel- och gångbro till öbolandet i papperstidningen.