Kapaciteten finns men Trosa är inte intresserad av pendel

Det finns kapacitet för pendeltåg på befintliga spår mellan Södertälje och Nyköping. "Men det är inget som har efterfrågats varken av Trosa eller Nyköping kommun", konstaterar Jessica Berg, infrastruktur- och kollektivtrafiksamordnare i Trosa.

Så här är Vagnhärads resecentrum tänkt att se ut när Ostlänken är klar och där lägger Trosa kommun allt fokus idag.

Så här är Vagnhärads resecentrum tänkt att se ut när Ostlänken är klar och där lägger Trosa kommun allt fokus idag.

Foto: Trafikverket

Trosa2024-09-02 04:43

Beskedet om att pendeltåg är möjliga på sträckan kom som en glad överraskning för Mats Pertoft (MP), ordförande i Hölö-Mörkö kommundelsnämnd. Det eftersom Södertälje kommun, enligt Länstidningen, länge jobbat för att pendeln ska dras till Hölö.

Trafikverkets utredning visar också att det inte behöver ta stopp i Hölö, det finns spårkapacitet redan idag för en pendel som går till både Vagnhärad och Nyköping.

– Det finns inga sådana planer på G. Trafikverket har gjort en kapacitetsutredning för att se vilken trafik som ryms på spåren men det finns inga som helst beställningar från oss om pendeltågstrafik, säger Jessica Berg.

undefined
Jessica Berg, infrastruktur- och kollektivtrafiksamordnare i Trosa kommun.

Hon säger att i Region Stockholms framtidsutredning fram till 2050 finns en vilja om att pendeltågen ska gå till Hölö, men önskemål om att den ska gå vidare till Vagnhärad och Nyköping finns inte.

– Jag har också svårt att se vem som skulle vilja bedriva och finansiera den trafiken, det är ett stort frågetecken.

När det gäller tåg och järnvägstrafik har Trosa kommun bara ett mål för ögonen.

– Här är allt fokus på Ostlänken.

Finns det risk att Trafikverket sparar in på stationen i Vagnhärad om projektet springer iväg ekonomiskt?

– Nej, den risken finns inte. Beslutet har vunnit laga kraft och det innebär att Trafikverket nu har en skyldighet att bygga enligt planen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!