Mössor och namn för ishalls-ja

Engagemanget för en ishall i Trosa växer. Trion bakom uppropet räknar med minst 500 namnunderskrifter – och fler sålda ishallsmössor.

Foto:

Trosa2016-01-29 21:51

– De går åt som smör i solen, utbrister David Kastenfalk och Peter Winbäck.

På fredagen stod de tre ishallskampanjarna och mötte Trosaborna utanför Ica Trossen. På deras bord fanns namnlistor för att få intresset på pränt. Samtidigt tog gruppen till ett nytt knep för att exponera frågan – genom att sälja mössor med budskapet Ja till ishall. Ett Trosaföretag kontaktades, som tryckte upp 500 mössor omgående.

– Det har varit huggsexa om dem, i princip är alla redan sålda. Många företag har köpt, och det har även NHL-proffset Nicklas Grossmann, säger David Kastenfalk.

Uppropet startade med Facebook-gruppen "Ja till Ishall i Trosa kommun", som nu är uppe i 2 200 medlemmar. För att fånga upp intresset även utanför sociala medier satsade entusiasterna på att placera namninsamlingar hos flera lokala företag.

– Vi vet att vi har minst 500 påskrifter, men vi har inte sammanställt dem. Men vi vet att företag har bett om fler listor, säger Kastenfalk.

Tror du att intresset för ishallen riskerar att dö ut när vintern är över?

– Det är klart att det kan bli ett annat fokus. Vi är nöjda med den exponeringen vi har fått, och om dialogen med kommunen fortsätter kan det gå över i en annan, mer tekniskt inriktad process.

Namninsamlingen blir ett konkret slagträ i diskussionen med lokalpolitikerna, menar dem. Ett möte väntar i slutet av februari då arbetsgruppen ska få presentera sin idé.

– Det ska bli spännande. Då har vi insamlingen som vi vill kunna presentera och visa på att vi har ett stort stöd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om