"Avgiftsfrihet i systemet är inte en långsiktigt bra idé." Det skriver kommunalrådet Daniel Portnoff (M) i sitt svar på Miljöpartiets motion.
Det var 2019 som Maria Arman (MP) och Ellinor Scheffer (MP) föreslog att biljetterna skulle tas bort från bussarna i Trosa, med argumentet att det skulle få fler att välja kollektivtrafiken framför den egna bilen. Ofta är det bara två-tre personer på bussarna, menade Arman som själv ofta åker buss.
– Det körs enormt mycket bil mellan tätorterna, sa hon till tidningen.
Enligt motionen genererar busstrafiken knappt en halv miljon kronor i biljettintäkter årligen, jämfört med de dryga sju miljoner kronor som det kostar att köra bussarna. Det skulle alltså bli en relativt låg kostnad att ta bort biljetterna, enligt motionärerna.
Men Daniel Portnoff håller inte med. Avgiftsfria bussar skulle leda till mer trafik och den verkliga kostnaden skulle bli mellan en och tre miljoner kronor, "till förhållandevis begränsad nytta", menar kommunalrådet. Därtill är det viktigt att bygga och bibehålla betalningsviljan för kollektivtrafiken på längre sikt, enligt majoriteten.
Alliansen vill istället för subventioner satsa kommunens pengar på att stärka kollektivtrafikens "konkurrenskraft och attraktivitet".
Kommunfullmäktige fattar beslut om motionen på sitt möte nästa vecka, majoritetens förslag till beslut är alltså avslag.