– Samhällsekonomiskt ska man kunna räkna hem den, säger projektledare Magnus Persson, Trafikverket.
Det beror på de stora kostnader som är förenade med viltolyckor, för bron är byggd för att vilt ska kunna ta sig över väg 218, när viltstängslet som ska upp i slutet av vägprojektet är på plats.
– Vi brukar prata om att en viltolycka kostar samhället runt 50 000 kronor och längs den här vägen är det ganska många olyckor, säger Magnus Persson.
Men ingen vet hur viltet kommer att bete sig när faunabro, faunaövergång vid Ådarakan och viltstängslet, som ska löpa från Augustendal till återvinningsstationen Korslöt, är klara.
– 100 procent av viltolyckorna kan vi nog aldrig räkna med att räkna bort, men vi hoppas att de ska minska rejält.
Nils Wälivaara, entreprenören Svevias platschef, berättar att deras arbete har följts med stort intresse.
– Hjortarna brukar stå här och titta på oss när vi jobbar, säger han och sveper med handen mot skogskanten intill brofästet. Häromdagen hade vi en älgtjur som rörde sig, fram och tillbaka, på andra sidan.
Bortsett från att berget bjöd på mer förarbete än förväntat har bygget flutit på bra.
– Det jobbigaste har varit alla stölder och sabotage av maskiner. Det har varit inbrott i alla våra containrar och vid ett tillfälle stal de alla redskap, som skopor och sådant, till en av våra maskiner, säger Nils Wälivaara.
De misstänker att stölderna inte är resultat av besök av lokalt småbus, utan handlar om organiserad brottslighet. Stölderna är vanliga vid flera av Trafikverkets byggen.
– Det blir en försäkringsfråga men det sinkar ju också arbetet, säger Magnus Persson.
Arbetet med att fylla den form som har byggts för den 20 meter breda och 29 meter långa bron började klockan 4 på tisdagsmorgonen och beräknades pågå till 23 på kvällen. Broformen ska fyllas med 660 kubik betong.
– 110 lass med sex kubik i varje. Tyngden blir cirka 1 000 ton, säger Nils Wälivaara.
För att bron ska hålla gjuts det in tunnlar med vajrar, som kommer att spännas ett par gånger innan betongen härdat så att formen kan sänkas ner och plockas bort i mitten av december.
Det övriga arbetet löper enligt plan.
– Rondellen vid Kalkbruksvägen ska vara klar vecka 47. I natt ska vi asfaltera den del av rondellen vid Åda gård som är klar, sen kommer trafiken att ledas om till den så vi kan göra klar den andra delen.
Västra sidan vid Augustendal färdigställs också snart.
– Sen beror det på vädret hur länge vi kan jobba. Blir det mycket snö måste vi pausa.