1 000 ton betong – nu gjuts jättebron över olycksvägen

På tisdagen var det äntligen dags att fylla formen för den väldiga bron som byggts över väg 218. Ett bygge som kostar runt 15 miljoner kronor.

Här är djurens jättebro

Foto: Magnus Grimstedt

Trosa2024-11-12 19:20

Nyheten i korthet

  • En ny bro över väg 218 har byggts för att minska antalet viltolyckor. Bron, som kostar cirka 15 miljoner kronor, är avsedd för klövvilt att korsa vägen säkert.
  • Projektet har dock stött på problem med stölder och sabotage av maskiner, vilket har fördröjt arbetet. Trafikverket misstänker att det handlar om organiserad brottslighet.
  • Arbetet med att fylla bron med betong började på tisdagen och beräknas vara klart i mitten av december. Resterande vägarbete löper enligt plan.

– Samhällsekonomiskt ska man kunna räkna hem den, säger projektledare Magnus Persson, Trafikverket.

Det beror på de stora kostnader som är förenade med viltolyckor, för bron är byggd för att vilt ska kunna ta sig över väg 218, när viltstängslet som ska upp i slutet av vägprojektet är på plats.

– Vi brukar prata om att en viltolycka kostar samhället runt 50 000 kronor och längs den här vägen är det ganska många olyckor, säger Magnus Persson.

undefined
Viltolyckor är mycket vanliga längs väg 218. Arkivbild.

Men ingen vet hur viltet kommer att bete sig när faunabro, faunaövergång vid Ådarakan och viltstängslet, som ska löpa från Augustendal till återvinningsstationen Korslöt, är klara.

– 100 procent av viltolyckorna kan vi nog aldrig räkna med att räkna bort, men vi hoppas att de ska minska rejält.

undefined
Trafikverkets projektledare för ombyggnationen av väg 218, Magnus Persson, med faunabrobyggets platschef från Svevia som utför jobbet, Nils Wälivaara, är båda glada över att jobbet flutit på så bra.
undefined
"Vi hade tur att vi kunde placera faunabron här. Det är berg, vi kan bygga den i fullhöjd och vi vet att mycket klövvilt passerar just här", säger Trafikverkets Magnus Persson.

Nils Wälivaara, entreprenören Svevias platschef, berättar att deras arbete har följts med stort intresse.

– Hjortarna brukar stå här och titta på oss när vi jobbar, säger han och sveper med handen mot skogskanten intill brofästet. Häromdagen hade vi en älgtjur som rörde sig, fram och tillbaka, på andra sidan.

Bortsett från att berget bjöd på mer förarbete än förväntat har bygget flutit på bra.

– Det jobbigaste har varit alla stölder och sabotage av maskiner. Det har varit inbrott i alla våra containrar och vid ett tillfälle stal de alla redskap, som skopor och sådant, till en av våra maskiner, säger Nils Wälivaara.

undefined
Nils Wälivaara är Svevias platschef för brobygget över väg 218. "Idag är en bra dag", konstaterar han när bron äntligen ska gjutas.
undefined
110 lass betong ska köras ut och fylla broformen. Pelle Johansson körde betongbil från Nyköping och ska köra hela dagen och kvällen.

De misstänker att stölderna inte är resultat av besök av lokalt småbus, utan handlar om organiserad brottslighet. Stölderna är vanliga vid flera av Trafikverkets byggen.

– Det blir en försäkringsfråga men det sinkar ju också arbetet, säger Magnus Persson.

Arbetet med att fylla den form som har byggts för den 20 meter breda och 29 meter långa bron började klockan 4 på tisdagsmorgonen och beräknades pågå till 23 på kvällen. Broformen ska fyllas med 660 kubik betong.

– 110 lass med sex kubik i varje. Tyngden blir cirka 1 000 ton, säger Nils Wälivaara.

undefined
Arbetet med att fylla formen för bron över väg 218 började redan klockan 4 på tisdagsmorgonen.
undefined
Ludvig Andersson komprimerar betong i en 5,5-liters behållare för att mäta lufthalten. "Luften behövs så att vattnet i betongen har någonstans att ta vägen när betongen fryser", förklarar han. I bakgrunden betongbilsföraren Pelle Johansson.
undefined
Som jättespindelben över bron rör sig armarna som pumpar ut betong i formen.

För att bron ska hålla gjuts det in tunnlar med vajrar, som kommer att spännas ett par gånger innan betongen härdat så att formen kan sänkas ner och plockas bort i mitten av december.

Det övriga arbetet löper enligt plan.

– Rondellen vid Kalkbruksvägen ska vara klar vecka 47. I natt ska vi asfaltera den del av rondellen vid Åda gård som är klar, sen kommer trafiken att ledas om till den så vi kan göra klar den andra delen.

Västra sidan vid Augustendal färdigställs också snart.

– Sen beror det på vädret hur länge vi kan jobba. Blir det mycket snö måste vi pausa.

undefined
På Ådarakan har marken hårdgjorts på båda sidor för den faunaövergång som också ska byggas och kommer att ha varningslampor när djur befinner sig i övergången.
undefined
Om klövvilt hamnar på fel sida stängslet ska det kunna ta sig över på rätt sida genom att springa upp på uthopp som detta och hoppa ner i sanden på baksidan. Uthoppet är så högt att de inte ska kunna hoppa tillbaka.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!