Ny busslinje tar form – kostar 1,7 miljoner

Den nya busslinjen längs Stensundsvägen har nu utretts och det finns förslag på både tidtabeller och placering av hållplatser.

Nästa år kan boende längs Stensundsvägen få en egen busslinje.

Nästa år kan boende längs Stensundsvägen få en egen busslinje.

Foto: Sandra Nordin

Trosa2020-05-28 10:12

– Allt det här är inte riktigt spikat ännu, men projekteringen pågår för fullt på tekniska, säger Ingemar Bergström, kollektivtrafiksamordnare på Trosa kommun.

Linjen beskrivs som viktig för att serva befintliga och kommande bostäder längs Stensundsvägen, som är och har varit ett viktigt exploateringsområde för kommunen de senaste åren.

Som tidningen rapporterat tidigare har Trosa kommun efter långa diskussioner kommit överens med Trafikverket om ett övertagande av Stensundsvägen. Planen är att rusta upp vägen för att göra den redo för busstrafik i slutet av nästa år.

Nu har Sörmlandstrafikens entreprenör Nobina gjort en utredning, och kommit fram till att den nya linjen, som föreslås få nummer 556, skulle kosta 1,7 miljoner kronor per år att trafikera. Kalkylen bygger på en tabell med åtta turer på morgonen och tio turer på eftermiddagen, måndag till fredag.

– Vi har gjort undersökningar kring vilka som parkerar i Vagnhärad och sett att det är ganska många från de här områdena som tar bilen. Så det finns absolut ett underlag, säger Ingemar Bergström.

I en skiss finns förslag på sex stationer utplacerade, utöver hamnen i Trosa och järnvägsstationen i Vagnhärad: vårdcentralen, Skjuvkärr, Fagerbjörk, Åda backar, Apelåker och golfbanan. Tanken är att anlägga så kallade timglasstationer, där vägen smalnas av till en fil med möjlighet till avstigning från båda håll. Några av stationerna får dock sannolikt en lite enklare utformning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!