– Vi har sedan mars förra året handlat online och hämtat matvaror utanför butiken. Vi har en ettåring hemma och vill inte ta med familjen i affären i rådande tider. Inför påsk fick vi rabatter, gåvor och erbjudanden från Ica Trossen hemskickade, men de gäller bara i butik, säger Amanda Olaison från Trosa.
Amanda reagerar på att det kan upplevas som att Ica Trossen lockar in fler kunder till butiken under högtiden, samtidigt som smittspridningen nått nya högstasiffror, varpå hon kontaktade Ica för att se om det fanns någon förklaring.
– Det handlar inte om pengarna, utan att det känns som att vi som handlar online "straffas" eftersom vi inte kan ta del av det, och alternativet är att bidra till mer trängsel i butiken. På huvudkontoret sa de att det var ett lokalt beslut och det var mest det jag reagerade på för då skulle det ju kunna undvikas, säger hon.
Butikschef Jens Cederholm förstår onlinekundernas reaktion men förklarar att det handlar om en ny satsning för att förbättra onlinehandeln. Något som samtliga Ica-butiker ska genomgå men där Ica Trossen är först ut i projektet. Med det tillkommer vissa tekniska problem, däribland personliga erbjudanden online.
– Jag förstår verkligen att de känner så, och vi hade önskat att det inte drabbade onlinekunderna, men någon gång måste projektet starta och för oss är det viktigt att det är färdigt inför vår och sommaren. Det har redan skjutits upp flera gånger, säger han.
Så det är alltså inte ett lokalt beslut och att andra butiker erbjuder personliga rabatter även online?
– Nej, just detta är ett centralt beslut som samtliga butiker kommer att genomgå och absolut inte så att vi har valt att ha erbjudanden enbart i butiken. Men det är ju det att vi är först ut och därför vi har de tekniska problemen. Någon gång i slutet av april ska det vara löst.
Hur går tankarna inför påskhelgen med tanke på att smittspridningen i Sörmland nått ny högstanivå?
– Vi jobbar vidare med våra grundläggande restriktioner från Folkhälsomyndigheten som vi har kontakt med dagligen, men vi kommer också att utöka personal vid våra kritiska punkter som är kassan, bistron och delikatessen där det samlas mest kunder. Vi skulle även gärna se att ännu fler handlar via självscanning, där är det absolut minst trängsel, säger han.