Såg du julkalendern Kronprinsen som försvann?
Den regisserades av Tord Danielsson, 44, som växte upp i Vagnhärad och har jobbat i Nyköping.
Direkt efter julkalendern blev han tillfrågad om att skriva – och regissera – en uppföljare. På bio.
I en tid av streaming ville han återupprätta den kollektiva upplevelsen man får av att titta på något tillsammans.
– Jag har barn själv och vet att det inte alltid är roligt att gå på bio med dem. Efter ett tag seglar man iväg på mobilen eller zoomar ut. Det ser ju barnen. Jag vill att när man tittar på varandra ska man se att båda faktiskt tittar på filmen.
Han lovar en äventyrlig berg- och dalbana, men i en för barnen trygg värld.
Det har inte varit enkelt.
– Det ska vara kostymer och det gäller att hitta rätt miljöer som gifter ihop sig, även om de är på olika platser. Det har varit ett massivt jobb.
Filmteamet har spelat in i Göteborg och Bohus fästning, men också varit några dagar i Ungern.
– Där finns en utomhusstudio där amerikanerna bland annat spelat in Netflix-filmen The witcher. När de drar därifrån kan vi mindre filmteam få komma dit.
Filmen, Kronprinsen och tyrannens återkomst, hade en budget på över 30 miljoner – ovanligt mycket för en familjefilm i Sverige.
– Konstigt nog eftersom det är familjefilmerna som går allra bäst på bio, men får kosta minst.
Över huvud taget har biograferna upplevt en dramatisk minskning sedan covid. Före pandemin gick 70 procent av befolkningen på bio, 2023 var siffran nere på 58 procent, enligt Myndigheten för kulturanalys.
– Det är dyrt att gå på bio och dyrt att gå en hel familj. Då kanske man väljer de stora Disneyfilmerna när man väl går. Där måste vi vässa oss och göra filmer som publiken vill gå och se.
Tord Danielsson påpekar att många utländska filmer har andra förutsättningar med ekonomi och marknadsföring.
– Vi ska tävla mot det. Vi kanske måste rucka på gamla invanda sanningar för att nå dit. Ett sätt är att använda en annan typ av teknik.
Normalt gör man film med en kamera som kostar runt en miljon.
– Vi har använt en proffskonsumentkamera som kostar cirka 80 000 kronor. Där sparade vi jättemycket pengar som vi kunde använda till annat. Men vi var först i Sverige och var ganska nervösa innan vi visste hur resultatet skulle bli.
I filmen återkommer flera hyllade och prisade skådespelare från julkalendern.
– Det är en lyx! De är superproffs av den gamla skolan. De kommer i tid, de är förberedda och de vill jobba.
En av de nya är Suzanne Reuter.
– Henne har jag sett på tv sedan barnsben och nu får jag jobba med henne.
Inte vad Tord Danielsson trodde, när han som 27-åring valde mellan att fortsätta som takrådgivare för Jönåkers takpannefabrik i Nyköping, eller satsa allt på ett kort och försöka komma in i filmindustrin.
– Jag har alltid gillat att göra film. Som barn använde jag pappas videokamera för att filma mina Action force-gubbar, med ketchup som blod, säger han och skrattar.
Som vuxen fortsatte han göra kortfilmer, så seriöst som man kan satsa när det bara sker på fritiden.
– Jag valde att flytta till Stockholm och hoppade på en utbildning med inriktning mot tv.
Och det gick vägen. I dag har han gjort både filmer och tv-serier och vunnit Guldbagge för bästa ljud och ljus.
Nu pågår nya filmprojekt.
– Allt från skräck till hopp om en svensk vilda västern med väldigt mycket pang pang, explosioner och galna jakter. Som Utvandrarna, men mycket roligare. Jag vill ha in mer värme och humor i filmerna. Det vill jag skapa.