Olyckorna ökar med A-traktorer – men inte i Trosa

Diskussionerna om både högljudda och långsamtgående A-traktorer har avlöst varandra i olika forum. Försäkringsbolaget IF vittnar om att olyckorna ökar – men inte i tidningens bevakningsområden.

Antalet A-traktorer har ökat kraftigt under de senaste fem åren.

Antalet A-traktorer har ökat kraftigt under de senaste fem åren.

Foto: Malin Stenström

Trosa2021-06-19 11:49

Undersökningen bygger på händelser från 2017 fram till och med den sista maj i år. I Trosa, Gnesta, Oxelösund och Nyköping har det under den här perioden skett en vagnskada, en stöld och fem glasskador på rutor.

– Vi har inte sett samma ökning i de kommunerna som i resten av Sverige, säger Johan Granholm, motorexpert, försäkringsbolaget IF.

I dag finns det drygt 33 000 registrerade A-traktorer i landet. Det är en ökning med 79 procent under de senaste fem åren. Trafikskadorna hos IF har uppgått till 764 stycken, personskadorna till 84 och vagnskadorna till 748 stycken. Brytningspunkten för olyckorna sågs i många andra delar av landet under förra året, när reglerna ändrades.

– Då började det sticka iväg. Sedan 2020 behöver man inte dubbla växellådor, det innebär att det har blivit mycket lättare att bygga om en vanlig bil.

Men frågan om lämpligheten att köra bil med ett EU-mopedkort vill Granholm lyfta vidare.

– Frågan är om utbildningen för moped också lämpar sig för de som kör A-traktor. Det är ett större fordon som tar mycket plats på vägen. Jag tror att vi behöver tänka annorlunda och utbildningen borde anpassas mer.

Hur då?

– Genom att hålla mer uppsikt bakåt. Många bilister är stressade och ska om till varje pris, vilket resulterar i farliga omkörningar. Är man inte beredd på att någon till exempel svänger in direkt framför så kan man instinktivt väja ner i diket fastän det inte behövs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!