I Sverige klarade 57 procent körprovet första gången de körde upp mellan januari och juli i år. Teorin klarade 66 procent under samma period.
I Trosa blev elva procent fler godkända vid första teoriprovet, det vill säga 77 procent. Men vid uppkörningen ligger Trosa drygt tre procent under rikssnittet.
– Det handlar helt enkelt om förberedelser. Sedan kan jag säga att det skiljer sig mellan de som kör upp i Nyköping och Södertälje. Drygt en tredjedel av de som kör upp i Södertälje är anmälda av en trafikskola. I Nyköping är det närmre 45 procent. Det behöver inte betyda att de privata är sämre, men generellt sett så har vi en högre godkännandegrad från trafikskolor, säger Leif Aronsson, enhetschef för förarprovskontoren i Södertälje och Nyköping.
I Södertälje körde drygt 10 000 personer upp privat förra året. I Nyköping var det 1 500 personer.
– Vanligast är att man blandar både körning hemma och på trafikskola.
Vid ett körprov görs en helhetsbedömning utifrån tre kriterier: det får inte vara farligt, olagligt eller förekomma flera mindre fel som upprepas. Under sin tid som inspektör minns Leif särskilt några händelser.
– Jag har varit med om att man nästan inte har kommit ut från parkeringen. Då får man åka tillbaka.
Majoriteten av eleverna som kommer till uppkörningen klarar dock uppkörningen på första eller andra försöket.
– Att det blir tre prov eller fler är mer sällsynt.