I går rapporterade SN att Trosabussens pendelkortsinnehavare får åka gratis med buss 802 så länge som broreparationer pågår i södergående riktning på E4:an. Enligt kommunallagen får varken kommun eller landsting gynna privata företag utan synnerliga skäl. Eftersom bägge är delägare i Länstrafiken så strider detta mot lagen, enligt överklagan. Katarina Olsson, verksamhetsansvarig Länstrafiken Sörmland, är den som ska skicka överklagan vidare till Förvaltningsrätten
– Brevet ligger kvar här på grund av ett missförstånd. Vi trodde det var sänt till oss för kännedom men jag ska genast skicka överklagan vidare.
Beslutet om att ge Åkerbergs Trafik kostnadsfritt kapacitetstillskott via buss 802 är ingenting som diskuterats utan behovet fanns och ett muntligt beslut fattades efter att Trosabussens vd Pär Åkerberg kontaktat Länstrafiken. Oskar Jonsson, chef för strategisk utveckling, var den som nappade på förslaget.
– Vi måste kunna vara flexibla och fatta snabba beslut under speciella omständigheter. Det går inte att kalla till styrelsemöte enbart för att kunna dokumentera beslut. Då var trafikläget kaotiskt, i dag har det lugnat ner sig, ingen kunde heller ana att det skulle vara avstängt till i mitten av augusti.
– Det handlar om resenärers perspektiv och service. Här fanns synnerliga skäl. Trosabussen är dessutom utpekad som regional linje. Dessutom kostar det oss ingenting.
Varför får då inte Länstrafikens busspendlare åka gratis på samma sätt?
– Det fanns inget skäl eller behov av det på motsvarande sätt.
Men Länstrafiken kunde väl ha förhandlat fram det för sina resenärers skull på samma sätt som Trosabussen agerar för sina pendlare?
– Det kan man tycka.
Det synsättet i sig utgör ju en massiv subvention, menar personen bakom överklagandet. Det allmänna påtar sig att kostnadsfritt eliminera affärsrisker och samtidigt öka kundnöjdheten för det privata bussbolaget.
– Relationen mellan det offentliga och den privata aktören behöver hålla sig inom vad lagar medger. Poängen med mitt överklagande är inte att resenärer ska drabbas utan att Åkerbergs ska betala för de tjänster som Länstrafiken just nu levererar till bussbolaget, skriver personen.