– Vi håller oss till sju sorters varor. Även om rökt fisk kan ligga länge fyller vi alltid på två gånger i veckan, i morse kom kylbilen från rökeriet, säger Tommy Johansson, konfektionstekniker och tidigare marknadschef inom Craft Sportswear, där han bland annat ansvar för varumärket Didrikssons, som ingick i företaget under den perioden.
– Vi kommer båda från textilbranschen, men Tommy har alltid haft huvudet fullt med idéer och när det var dags att trappa ner fick han för sig att börja sälja rökta laxfenor från en flotte i hamnen, säger hustrun Ami Johansson.
Paret bor i Borås, men har sommarbostad i Trosa sedan mitten av 2006. Företaget flyttade till hamnbodarna och hyr numera bensinmacken på Östra hamnplan, som fick oväntad uppmärksamhet under vintern. Då stals en frigolitbokstav och ändrade skylten från Rökt fisk - till Rökt fis.
– Vi fick höra om stölden av en vän som läste DN, de hade skrivit en artikel utifrån ett inlägg på Instagram, sedan blev det bara mer och mer, säger Ami.
SN:s artikel om den uppmärksammade bokstavstölden är numera inramad och pryder butiken tillsammans med andra bilder från mackens historia.
– Reportaget var väldigt uppmärksammat, folk har skrattat ihjäl sig. Det kostade visserligen ett par tusen kronor att laga skylten, men det får gå från marknadskontot, säger Tommy Johansson som fortsätter:
– Under mina textilstudier i Norrköping var det en lärare som sa: ”Kvalitet är jämnhet”. Det är viktigt med ett enhetligt koncept som går igen i allt från lokalen till förpackningarna.