Pipande projekt skapar möten på skola

Ett nytt projekt har under den senaste månaden fått elever och personal att vallfärda till särskolans klassrum på Tomtaklintskolan. Vad det handlar om? En hemmagjord äggkläckningsmaskin och – i skrivande stund – två små kycklingar.

Foto:

TROSA2015-01-09 19:13

– Wow, vad häftigt! Oj, oj, oj!

Det är Johnny Behrnetz, lärare på särskolans högstadium, som är så exalterad. En spricka har uppenbarat sig i ett av äggen i kläckningsmaskinen, och svaga men klart hörbara pip hörs därinifrån.

Äggkläckningsmaskinen står i särskolans klassrum, beläget strax intill Tomtaklintskolans matsal. Klassens tre elever – Oliver, Martin och Orishan – är lika engagerade i äggens väl och ve som deras tre lärare.

Men också från resten av skolan strömmar folk till för att titta. Hur ska det gå för det blöta lilla pyret som håller på att picka sig ut ur skalet?

Som tur är finns Louise Candestedt på plats för att hjälpa till. Hon är syster till en av eleverna i klassen och kan det här med ägg och kycklingar på sina fem fingrar.

– Kan jag få lite ljummet vatten, säger hon.

Johnny Behrnetz kommer snabbt till undsättning med en plastmugg från toaletten. Louise doppar fingret i vattnet och stryker försiktigt bort skalresterna från kycklingen. Den ska snart installeras i sitt livs första hem: ett sågspånsfyllt bo under en värmelampa där storasyskonet Lille Kyckling redan går runt och pickar.

Alltihop började som ett pappa/dotter-projekt. Johnny och hans dotter Linnea hade en favorithöna som gick och dog, och de saknade henne så mycket att de bestämde sig för att försöka få hennes sista ägg att kläckas.

Lille Kyckling är det första, levande resultatet. Den lilla nyfödingen nummer två.

För lärarna är kycklinguppfödningen dessutom ett sätt att variera undervisningen, göra den levande och skapa möten mellan såväl ämnen som elever. Hela skolan har som sagt kommit att engagera sig i vad som händer i äggkläckningsmaskinen, och uppgifter kopplade till projektet har förekommit i allt från slöjd till matematik.

Att dörren till särskolans klassrum börjat likna en svängdörr är en välkommen bonus. Johnny Behrnetz och hans kollega Kicki Andlin Norberg ser båda kopplingar till läroplansord som delaktighet, samspel och tolerans.

– Det har av tradition varit så att det är vi särskolan som ska besöka den övriga skolan, men nu kommer de hit i stället. Det är en win-win-situation, säger Kicki.

När kycklingarna blir större ska de få flytta till en riktigt hönshus. Hur länge uppfödningen ska pågå är ovisst, men klart är att nästa utmaning blir att få helt vanliga Trossen-ägg att kläckas i maskinen.

Fler ämnesövergripande projekt är dessutom på gång. Det pipande boet har gett mersmak.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!