För några år sedan skrinlades planerna på en helt ny väg som skulle binda samma östra och västra Trosa. Nu finns ett nytt förslag för befintliga vägar.
Syftet är vällovligt, förklarar Trosa kommuns samhällsbyggnadschef Mats Gustafsson. Smäckbron tar idag den mesta trafiken mellan östra och västra Trosa, medan Nyängsbron bara behöver betjäna hälften så många fordon, runt 2 000 per dygn.
Även om det går att mötas på Smäckbron är det ofta på håret, större fordon får ofta stanna för att lämna plats, och närboende plågas av buller och vibrationer från den livliga och delvis tunga trafiken.
För att lösa problemen finns det nu en avsiktsförklaring, Resväg västra Trosa, som kommunen, Trafikverket och Region Sörmland enats kring och som på onsdagen ligger på kommunstyrelsens dagordning.
I den finns överenskommelser om vilka principer som ska gälla för ansvar respektive finansiering, även om allt långtifrån är klart på detaljnivå.
För att trafiken ska kunna styras om från Smäckbron till Nyängsvägen är första steget att bredda flaskhalsen Nyängsbron, som idag bara är enfilig träbro, till att rymma två fordon i bredd – och klara tyngden av dem.
Själva Nyängsvägen, blir enligt Mats Gustafsson inget problem, den är redan byggd för att klara mer trafik än den tar idag.
Men det finns i alla fall två uppenbara problem. Vägen går tätt förbi både Vitalisskolan, förskolor och fritidsverksamheter – och det finns flera privata fastighetsägare längs vägen som blir berörda om trafiken ökar på vägen intill dem.
– Vi är högst medvetna om det och det måste vidtas säkerhetshöjande åtgärder längs vägen. Vi behöver se över angöring och passager så att det blir säkert. Jag har också haft möte med berörda fastighetsägare och det är klart att det finns en oro för hur de ska påverkas av en ökad belastning.
Smäckbron är också föremål för hur den ska bli säkrare även om trafiken minskar. Kommunen vill även göra Västerljungsvägen mer attraktiv för de som befinner sig på västra sidan av Trosa och ska ta sig till och från järnvägen och E4.
– Och i Vagnhärad vill vi ta bort avsmalningarna på Stationsvägen för att förbättra trafikflödet. Allt det här tillsammans blir ett tydligt steg framåt för en förbättrad och jämnare trafiksituation i hela Trosa kommun, säger Mats Gustafsson.
Utanför en av förskolorna står Linn Hageman som precis har hämtat sin son. Hon har inte hört talas om planerna för vägen intill.
– Tung trafik? Här? Det låter ju inte så bra.