De två områdena som planeras ska – till skillnad mot Rådmansbackarna vid Trosas infart som även ska rymma handel och företag – bli rena bostadsområden.
Kommunen vill inkludera Krymla och Stensund i Trosas tätortsstruktur och då är exploatering av området Västra Krymla, eller Långnäs trädgårdsstad, som det nya området heter i planförslaget, ett viktigt steg på vägen. Närheten till natur, offentlig service och kollektivtrafik gör området extra intressant.
Västra Krymla är tänkt att bli platsen för ett hundratal nya bostäder och området föreslås byggas ut som en varierad trädgårdsstad med en blandad bebyggelse av enfamiljshus, parhus och radhus.
– Det blir en genomfartsväg i området som ansluter till Slånbärsvägen. I korsningen till Stensundsvägen finns också planer på en förskola, säger planchef Linda Axelsson på Trosa kommun.
Förskolan ska enligt planen ha plats för 70 barn.
För att klara av den ökade trafiken med vad 100 nya bostäder innebär för den smala Krymlavägen, som saknar gång- och cykelbana, ska vägen från vid Stensundsvägen fram till den blivande infarten till Långnäs trädgårdsstad byggas om. Den delen ska bli mer trafiksäker för oskyddade trafikanter, med en bredare körbana, krossdiken och gång- och cykelbana.
Förslaget till detaljplan för Västra Krymla har varit ute på samråd och håller på att justeras i vissa delar innan den ska ut på granskning igen.
På andra sidan Stensundsvägen, bortanför (men på samma sida som) bostadsområdet Hagaberg, håller också en detaljplan på att upprättas för ett område med jordbruksmark. Där ska bostadsområdet Fagerbjörk växa fram.
Även där är det tänkt att byggas friliggande småhus, parhus och radhus. Genom att placera bebyggelsen bakom åkerholmar och bergspartier, samtidigt som den främre jordbruksmarken sparas, kommer inte landskapsbilden från Stensund och Stensundsvägen att påverkas, skriver kommunen.
– Genom en gång- och cykelväg kommer Fagerbjörk att kopplas ihop med Hagaberg, berättar Linda Axelsson.
Det planförfarandet är ännu i sin linda och just nu i samrådsfasen. För både Västra Krymla och Fagerbjörk gissar Linda Axelsson att det inte kommer att börja byggas förrän tidigast 2027.
– Det ska projekteras, ordnas med vatten och avlopp och vägar, konstaterar hon.