Förberedelserna i Tomtaklintskolans gymnastiksal är i full gång. Väggar sätts på plats och bord riggas upp. I år är 45 företag och organisationer anmälda som utställare, någon mer kan anmäla sig i sista sekund.
Trots att mässan varit populär i flera år och sakta men säkert växt är det svårt att expandera ytterligare. SN rapporterade förra året att 60 företag fanns på mässan men att arrangörerna siktat på närmare 100 utställare. Emil Silverflod, vd på mässproducenten Entrenova, säger att flera utställare i stället har större och mer omfattande montrar i år. Alla kan inte heller få ihop folk till att delta på en lördag.
– Vissa kan få svårt att få in personal och man måste prioritera sin vanliga drift. Det är ett problem på mindre orter. Men intresset för mässan är väldigt stort och vi märker att Trosa är en attraktiv marknad, säger han.
Emil Silverflod slår fast att Tomtaklintskolan passar bra för mässan och för arrangörerna. Enligt Jonas Ivervall, näringslivschef Trosa kommun, skulle mässan kunna växa rejält om det fanns större lokaler.
– Det är lokalbrist, det finns inga ändamålsenliga lokaler tillgängliga. I Tomtaklint finns det en gräns på 60-65 utställare. Men för tre år sedan hade vi uppåt 80 utställare i Bosch Rexroths gamla lokaler. Kunde man locka så många för tre år sedan borde det vara fullt möjligt att ligga där omkring.
Trosa står sig väl i företagsrakningar och antalet nystartade företag växer stadigt. Flera företagare SN pratar med vittnar om att mässan är ett viktigt skyltfönster utåt för verksamheten.
– Vi märkte att det gett effekt sedan vi var med förra gången. Fler vet vilka vi är och det är positivt. Det är en lättsam mässa där man träffar mycket folk, klimatet är bra, säger Anette Blixt-Eriksson, marknadsansvarig på Kullbergs kontorsvaror från Nyköping, som ställer ut för andra året.
Tidigare lösa planer på ett permanent eventcenter i Trosa ligger definitivt på is, säger Jonas Ivervall.
– Från kommunens sida finns inga sådana planer. Mycket beror på beläggningsgraden, det räcker inte med ett par mässor om året. Man måste ha något evenemang nästan varje vecka.
– Men efterfrågan finns definitivt. Många frågar oss varje år. Om det bara fanns lokaler kunde det ha sett annorlunda ut.