Vallöftet om bussen gick inte hela vägen

Att slå vakt om Trosabussen har varit ett återkommande vallöfte för Allians för Trosa – så även 2022. Men hur har det gått sedan dess?


"Vi lovar trafik till Liljeholmen, men långsiktigt kan kollektivtrafik bara försörja punkter där det finns reseunderlag", säger Trosas kommunalråd Daniel Portnoff (M).

"Vi lovar trafik till Liljeholmen, men långsiktigt kan kollektivtrafik bara försörja punkter där det finns reseunderlag", säger Trosas kommunalråd Daniel Portnoff (M).

Foto: Magnus Grimstedt

Trosa2024-12-23 12:00

Nyheten i korthet

  • Allians för Trosa har återkommande lovat att skydda Trosabussen i sina valmanifest, men antalet turer har minskat sedan valet 2022.
  • Kommunstyrelsens ordförande Daniel Portnoff menar att bussens framtid hänger på resandeunderlaget och att fler resenärer behövs för att motivera fler turer.
  • Trots vallöftet har kommunen ingen direkt möjlighet att påverka linjen, vilket har lett till kritik.

Trosabussen har länge varit en central punkt i Alliansens valmanifest. 

– Vi har varit tydliga med att det här är en viktig relation. Det är många som pendlar från kommunen, inte minst elever som går gymnasiet. Alla ska inte till centralstationen och vi såg att en direktlinje till Liljeholmen skulle vara en bra knutpunkt, säger kommunstyrelsens ordförande Daniel Portnoff (M).

Han sa samma sak inför valet 2022. När skrev SN om vallöftet då, förklarade Trosas ständige kommunalråd att kollektivtrafiken till Liljeholmen var "politiskt säkrad"

Trots detta har antalet turer minskat sedan dess. Trosabussens långsiktiga framtid hänger på resandeunderlaget; utan tillräckligt många resenärer blir det svårt att motivera fler turer.

– Jag tycker inte att vi ska behöva "springa med mössan i hand", sade Per Åkerberg, vd på Åkerbergs trafik, två år senare.

Om linjen är ett vallöfte borde kommunen visa större intresse, menade han.

Under hösten 2024 minskades antalet dagliga avgångar från 13 till 8.

– Långsiktigt är kollektivtrafik alltid beroende av resandeunderlag. Avtalskonstruktionen gör det möjligt att dra ner antalet turer, när reseunderlaget viker, och det har Mälartrafik valt att göra, temporärt, säger Daniel Portnoff, idag.

undefined
"Jag tror att Liljeholmen är en bra knutpunkt, och jag hoppas att resandet ökar igen. Men annars blir det svårt att motivera fler turer", säger Daniel Portnoff (M).
undefined
"Kommunen har ingen del alls i Trosabussen längre", säger Daniel Portnoff (M).

Kommunalrådet ser ändå en möjlighet att linjen kan återfå fler turer, om fler resenärer börjar använda den.

– Pandemin påverkade resandeunderlaget kraftigt, ännu har det inte kommit tillbaka till tidigare nivåer. 

På frågan om hur väl vallöftet uppfyllts, gör Portnoff en liknelse med en "smiley-terminal".

– Vid en sådan skulle folk nog trycka på en gul neutral gubbe. Vi har ett vallöfte där vi säger att Trosabussen ska vara där, och den är där, men med färre turer, säger han.

Trosabussen har en annorlunda konstruktion jämfört med många andra linjer. Ursprungligen finansierades den helt av biljettintäkter. Sedan 2017 har linjen inkluderats i pendlarbiljetten Movingo, och allmän trafikplikt har fastställts för sträckan. Idag drivs den av Mälartrafik, som finansieras av Region Sörmland.

Enligt Portnoff har kommunen idag ingen direkt möjlighet att påverka linjen.

– Det är absolut så att vi har pekat på en viktig resefunktion, som vi inte har hundra procent kontroll över. Vi försöker påverka att den ska vara kvar. Den är kvar. Men det finns färre linjer.

Vilka möjligheter har Alliansens politiker att påverka vallöftet då? 

– I dagsläget kan vi inte göra något annat än att plädera för linjen och peka mot behovet. Region Sörmland är vår ingång till Mälartrafik, säger Portnoff.

undefined
Trosabussen drivs av Åkerbergs trafik i Vagnhärad.
Karta: Vagnhärad
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!