Den totala försäljningen inom kommunens krogar visade en försäljning på 122,4 miljoner kronor. Det är en ökning på 9,9 miljoner i jämförelse med 2019.
– Sörmlands län backar med 12,3 procent, så att Trosa går plus sticker ut om man jämför både med länet och hela landet, säger Daniel Lennartsson, statistiker på Statistiska centralbyrån.
I hela Sverige tappade restaurangverksamheterna 20 procent av sin försäljning. Av landets 290 kommuner var det 41 kommuner som gick plus på sin försäljning.
– Det som sticker ut för just Trosa är sommarmånaderna. Kvartal 3 gick plus med 22 procent och kvartal två gick minus med fem procent. Om det här till exempel kan bero på att fler svenskar åkte till småstäder och de turister som fanns höll sig till storstäderna håller vi på och utreder vidare.
Jonas Ivervall är näringslivschef i kommunen och han har sett en skillnad på utbudet under de senaste åren.
– Utbudet har ökat. Det finns fler restauranger och kaféer än vad det gjorde för 5-6 år sedan. Sedan är vår besöknäring väldigt kopplad till sommarsäsongen.
Och just närheten till Stockholm tror han också har bidragit på ett positivt sätt.
– Om man ser till just effekterna av förra sommaren så var närturismen avgörande, det vill säga dagsetapper och korta övernattningar. Vi har heller tidigare inte varit jätteberoende av utländska besökare, mellan 80-85 procent av våra besökare är inhemsk.