Mellan 2019 och 2020 registrerades 91 viltolyckor på väg 218. Siffran, som är hämtad från Nationella viltolycksrådet, visar att sträckan mellan Åda och Kullängsbacken är en av de mest olycksdrabbade i regionen. För att minska antalet olyckor är planen att sätta upp viltstängsel.
– Viltolyckorna är ett stort problem och vi har haft ett stort fokus på det eftersom det både är hjort, gris och älg det handlar om, säger Magnus Persson, projektledare vid Trafikverket.
I den plan som kommer gå ut på samråd ges förslag på tre nya cirkulationsplatser. En planeras vid Åda gård, den andra norr om järnvägsbron i anslutning till Stationsvägen och den tredje vid Kalkbruksvägen. Den sistnämnda förväntas dessutom bli tvåfilig.
– Det här är ett trafiksäkerhetsprojektet och cirkulationsplatserna kommer göra att trafikanterna kommer att hålla hastigheten och de som kommer från sidovägarna kommer få det lättare att komma ut på väg 218.
Den berörda sträckan börjar i Augustendal och sträcker sig till på- och avfarterna vid E4. Det finns också planer på att ändra den omdiskuterade avfartslösningen från E4, där fordon som kommer från norrgående riktning har väjningsplikt mot fordon som svängt av i södergående riktning.
– Där har vi föreslagit en vävning, vilket innebär att två filer kommer vävas ihop utan att det kommer vara väjningsplikt från ett håll.
Planerad byggstart är under 2023 och projektet beräknas, om allt går enligt plan, att vara klart under 2024. Med hänvisning till Ostlänken och ett väntat ökat trafiktryck kommer också busshållplatserna rustas upp och det ska bli säkrare övergångar för gång- och cykeltrafikanter.
– Vid busshållplatserna kommer passager ordnas för oskyddade trafikanter. Det blir en refug som man kan vila på. För att kunna göra övergångställen så behöver vi sänka hastigheten till 30 kilometer i timmen och bygga farthinder och det tror jag inte att man vill ha på den vägen.
Vid utfarten från Länsmansvägen, söder om järnvägsbron, planerar man för ett extra körfält när man svänger vänster.
– Det kommer bli ett enskilt accelerationsfält.
Projektet väntas finansieras av den regionala planen som finns i Södermanland. Den totala projektkostnaden förväntas bli 87 miljoner kronor. Samråd där myndigheter, organisationer och allmänhet kan yttra sig kommer att ske mellan den 7-29 september.